PProje Gerçekleştirim Belgesi

 

 

Ders Bilgi Sistemi

(DBS)

 

Murat ÇAKIR
 (Ev Sayfası)

 

 

Proje Gerçekeştirim Belgesi

Yazılım Geliştirme Projesi

Bilgi Teknolojileri Sertifika Programı

İDEA: ODTÜ Sanal Kampüsü
  

 




Öz

Gerçekleştirim safhasında proje teklifinde öngörülen,tasarım ve analiz belgelerinde verilen  belirlenen hususlar tamamıyle, eksiksiz olarak gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirme sırasında ortaya çıkan problemler, tasarım ve analizden sapmalar ve nedenleri, karşılaşılan sorunlar için uygulanan çözümler sunulmuştur. Kullanıcı kılavuzu hazırlanmış ve yazılım bileşenleri açıklanmıştır.

 

Karşılaşılan Sorunlar ve Uygulanan Çözümler

Teklif, analiz ve tasarım belgelerinde öngörülen husulardan bir sapma yaşanmamıştır. Ancak;

-- Projenin boyutunun tahmin edilenden daha büyük olduğu anlaşılmıştır. Proje bittiğinde oluşturulan dosya sayısı 61 olmuştur. Başlangıçta basit fonksiyonlar olarak gözümesine rağmen kodlama aşamasında zaman problemi yaşanmıştır. Özellikle Access veritabanına doküman kaydetme ile ilgili modül çalışması oldukça fazla zaman kaybettirmiştir. İsterler analizi bölümünde böyle bir ihtiyaç öne sürülürken kesinlikle “NE” sorusu sorulduğu için implementasyon safhasında ne ile (“NASIL”) karşılaşılacağı düşünülmemiştir. Dosya upload etmek en önemli ihtiyaçlardan biri olduğu için bu modül gerçekleştirilmiştir ancak zaman maliyeti açısından proje evini(ben) zarara sokmuştur.

--Daha önceki belgelerde (tasarım belgesi hariç)sorgulama ve not bilgileri kaydetme bölümleri ayrı ayrı gösterilmiş olsa da daha sonradan kodlama sırasında tasarımda değişiklik yapılmıştır ve sorgulama/kayıt işlemleri aynı modül altına konulmuştur. Burada ASP'nin sunduğu imkanlardan yararlanılmıştır, fonksiyonel olarak bir eksiklik yoktur. Başta planlanandan daha işlevsel olduğu düşünülmektedir.

Yazılımın Bileşenleri ve Görevleri

Veritabanı Yapısı

Tasarım belgesinde verilen veritabanı yapısında büyük bir değişiklik yapılmamıştır. Ancak tasarım aşamasında dosya olarak adlandırılan ve öğretim elemanının yüklediği dokümanları tutan tablonun aynısından fakat dosya_ogrc adında yaratılmıştır. Bunun amacı da bu tabloya öğrencilerin ödevlerini yükleyebilmesidir. Bu yapılmasa idi, öğrenciler öğretim elemanının yüklediği dokümanlara ulaşmaya çalışırken kendi yükledikleri dokümanlarla da karşılaşacaklardı.

Modüller

DBS'de temel olarak sadelik prensibi uygulanmıştır. Hemen hemen her fonksiyon için 1'er sayfa oluşturulmuştur. Bu her ne kadar sayfa kalabaklığıu yaratsa da modüler tasarım açısından yararlı olmuştur. Modüller arasında geçişler hyperlink'ler ile sağlanmıştır. Ana menüdeki işlemler (öğretim elemanı için 9 fonksiyon Öğrenci için 5 fonksiyon) ilgili ASP dosyasına yönlendirme için kullanılmıştır. Toplam oluşturulan dosya sayısı 61'dir (ASP,html Text ve veritabanı dosyaları) Bu sebeple kodun hepsi buraya alınmamıştır,tüm modüllerin kaynak koduna ve açıklamalarına buradan ulaşılabilir.

Yazılımdan Kesitler

Projenin tüm arayüz görüntüleri alınmamıştır.

Öğretim elemanının duyuru yapmak için kullandığı modülden bir enstantane.

İkinci görüntü öğretim elemanının kaydettiği öğrencilere ait not bilgilerini görme ekrandır.

 

Üçüncü resim öğretim elemanının herhangi bir öğrenci hakkındaki not giriş ekranıdır.

Dördüncü resim öğretim elemanının herhangi bir dokümanı sisteme yüklemesini göstermektedir.

Kullanıcı Kılavuzu

Ders Bilgi Sistemi Kullanıcı Kılavuzu

Bu kullanıcı kılavuzu DBS'nin kullanımı anlatmaktadır.

DBS'nin temel fonksiyonları şunlardır:

  • Ders hakkında öğrencilere duyurular yapmak
  • Öğrencilerin not bilgilerini saklamak ve istendiği zaman sorgulamak
  • Öğrencilere doküman vermek
  • Öğrencilerden doküman almak
  • Ders için bir tartışma ortamı oluşturmak.

Öğretim elemanı ve öğrenciolmak üzere iki tip kullanıcısı vardır. Yerine getirebildikleri fonksiyonlar farklı olmakla birlikte işlemler aynı şekilde yapılmaktadır.

Öğretim elemanı DBS sayfasına girdiğinde kullanıcı ismini ve şifresini girecektir. Ynlış yazdığı sürece aynı ekran karşısına gelecektir. Doğru yazdığı takdirde ana sayfasına ulaşacaktır.

Ana sayfada şu menüler vardır

Duyuru Yap

Bu menüyü öğretim elemanı duyuru yapmak için kullanacaktır. Bu linke tıklandığında karşısına text alanı olan bir form çıkacaktır. Bu formun içine duyuruyu yazıp kaydet düğmesine tıkladığında duyuru kaydedilmiş olacaktır.

Duyuru Gör

Öğretim elemnı kendi yaptığı duyuruarı bu linke tıklaarak görebilecektir.

Bilgi Giriş

Öğretim elemanı kendi öğrencilerine ait bilgileri ders yılı başında bu mneü aracılığı ile girecektir. Bu link tıklandığında Numara, Adi, Soyadi, Kismi bilgilerinin girilmesini sağlayan alanlara sahip olan bir form gelecektir. Öğretim elemanı bu forma tüm öğrencilerini tek tek girecektir ve kaydet düğmesine basacaktır. Sistem dublikasyonlara izin vermemektedir.

Not Kaydet/değiştir/sorgula

Bu menu öğretim elemanın bir önceki menüde kaydettiği öğrencilere ait notların girilmesini/değiştirilmesini ve silinmesini sağlar. Burada öğretim elemanının tüm alanları girmesi zorunlu değildir. İstediği alanlarda değişiklik yapabilir veya kaydedebilir.

Tümü

Bu menude öğretim elemanın karşısına tüm kaydettiği öğrenciler gelecektir. İşlem yapmak istediği öğrencinin numaası bulunan düğmeyi tıklayarak br sonraki menüye otomatik lrak geçer ve ilgili hanelerde değişiklik yaparak kaydeder veya değiştirir/siler.

Öğrenci

Bu menüde öğretim elemanı istediği öğrencinin numarasını girerek ilgili öğrencinin karşısına gelmesini sağlar diğer işlemler tümü bölümünde olduğu gibidir.

Kısım

Bu menüde öğretim elemanı istediği kısma/sınıfa ait öğrencilerin karşısına gelmesini isteyebilir. Diğer işlemler “tümü” bölümünde olduğu gibidir.

Ödev ver

Bu menü ile öğretim elemanı öğrenciler herhangi bir dokümanı(Ödev, proje, ders notu) öğrencilerine gönderebilmektedir. Bu safhada öğretim elemanının karşısına kaç numaralı ödev olduğu sorulmakta dosya formu ile ile ilgili dosyayı seçtirmekte ve kayıt ettirebilmektedir.

Ödev gör

Bu menu ile öğretim elemanı öğrencilerden gelen ödevleri görebilmekte ve istediği dosyayı görebilmekte ve bilgisayarına kaydedebilmektedir.

Forum

Bu menü ile öğretim elemanı veya öğrenci herhangi bir konuda görüşlerini sunabilmekte herhangi bir görüşe karşı düşüncelerini yazabilmekte, herhangi bir konuda arama yapabilmektedir.

Proje Sayfası