PTasarım Belgesi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Özgül EZGİN Öz Kapsam Bu projede hedeflenen, Kaza (Araç,Ferdi Kaza, Hırsızlık, Cam Kırılması) ve Yangın Branşlarında faaliyet gösteren sigorta şirketlerinin, KKTC yasaları doğrultusunda, işlemlerini bir ilişkisel vertabanı uygulamsı ile bilgisayardan gerçekleştirmelerini sağlamaktır. Sigorta şirketi, acentelerinin veya kendi müşterilerinin sigortalanma talebleri doğrultusunda ilgili sigorta branşından poliçe üretebilecek (araç sigortalar için setifika belgesi de hazırlanacak), ve alınan ücret için fatura bastıracak. Acente veya müşteri ile yapılan antlaşmaya göre sigorta ücretleri peşin veya taksitle ödenebilecek. Ayrıca acentelere her poliçe için belli oranlarda komisyonlar verilebilecek. Branş tiplerine göre belirlenen primler üzerinden yasaların gerektirdiği oranlarda vergiler, harçlar, ve diğer kesinti tutarları hesaplanıp net prim tutarına eklenip fatura tutarı belirlenecek. Poliçe istihsal işlemleri dışında, müşterilerin istekleri doğrultusunda henüz süresi tamamlanmamış poliçelere zeyil işlemi yapılabilecektir. Zeyille, sigortalı olan bir malla ilgili değişiklikler (araç plakasının değişmesi, sigortalı müşteri adının değişmesi, sigortalı bir evdeki değer artışı vs. değişiklikler) çıkartılacak zeyilname ile belgelenecektir. Zeyil harcı, prim farkı ve ilgili vergi kesintisini içeren bir de fatura üretilecektir. Poliçe süresi bitmeden ilgili poliçe müşteri talebi üzerine iptal edilebilecektir. Tanzim edildiği gün iptal edilen poliçe için müşteriden alına prim ve diğer ödenekler geri ödenecek verilmiş olan komisyon tutarı varsa da geri alınacaktır. İptal tarihinin tanzim tarihinden farklı olduğu zamanlar içinse Kısa Süreli Poliçeler Yasasının öngördüğü oranlarda müşteriye yapılacak iade tutarı hesaplanacaktır. Henüz süresi dolmayan bir poliçe ile ilgili oluşan hasar bildiriminde ise bir hasar dosyası açılacak ve hasarla ilgili detaylar takip edilecek. Hasar dosyası, tarafların antlaşıp gerekli ödemelerin yapıldığı noktada kapanır, herhangi bir antlaşmazlık durumunda mahlemeye gidilmesi sözkonusu olursa da Muallak Hasar olarak mahkeme karara varıncaya kadar takip edilecek. Bunların yanında acente ve müşterilerin borç/alacak hareketleri de takip edilecek. İstenildiğinde bunlarla ilgili ekstre, hesap bakiye listesi, tahsilat/taksit listesi gibi raporlar alınabilecektir. Programda poliçe istihsal, zeyil,iptal ve hasar takipleri ile ilgili de detaylı veya özet raporlar alınabilecek. Bunlar arasında Süresi Dolan Poliçeler Listesi, Tanzim Tarihine Göre Sıralı Poliçe Listeleri, Kesintiler Listesi (Banka Sigorta İşlemleri Vergisi (BSİV), Damga Pulu, İdari Harç, Garanti Fonuna yapılan kesintiler, Zeyil Harcı), İptal Edilmiş Poliçeler Listesi ve Hasar Dosayaları Listesini sayabiliriz. Bu listeler istenilen zaman periyotları ve istenilen poliçe branşlarına göre alınabilecektir. Bu işlevlerin yanında, sigorta firması için, kullanıcı ve şifre tanımlarını yapabileceği, günlük bilgi yedeklemesi, bilgileri yedekten tekrar yüklemesi, dosyaların gerektiğinde sıralanması ve yılsonu devir işlemlerini yapabileceği bir de servis modülü hazırlanacaktır. Projedeki tasarım sınırlamaları şunlardır : 1.Sigorta fiyatları kullanıcı tarafından girilecek. Projede herhangi bir maliyet çalışması olmayacaktır. 2.Acenteler verimlilik hesaplaması proje kapsamı dışındadır. 3.Reasürans ilişkileri projeye dahil edilmemiştir. 4.Sigorta Branşları ile ilgili risk analizleri projeye dahil edilmemiştir. 5.Proje Analiz Raporunda sunulan "Acentelerle İlerişim Programı" nın tasarımı bu aşamada hazır değildir ve proje kapsamı dışına alınmıştır. Bu modül IDAE projesi tamamlandıktan sonra geliştirilip projeye dahil edilecektir. Mimari Tasarım Projeyi oluşturan programlardaki modüller hiyerarjisi ve aralarındaki etkileşim altta sunulmuştur. 1) Sigorta İşlemleri Programı ve Modülleri : Bu modüllerden Parameterlerin Tanıtımı ve Görüntüleme/Listeleme modülleri tamamen bağımsız çalışmaktadır. Geriye kalan modüller Evrak Yazdırma,Police ve Sertifika Yazdırma alt modülü ile etkileşim içerisindedir. 2) Servis Programı Modülleri Servis Programını oluşturan modüller birbirlerinden tamamen bağımsız çalışmaktadırlar. Veri Tasarımı Raporun bu bölümünde veritabanı tablolarının tasarımı ve tablolar arasındaki ilişkileri gösterne Nesne-İlişki Diagramı (Entity-Relationship Diagram) açıklamalı olarak verilmiştir : Not : Aşağıdaki veri tarsarımına zaman darlığından dolayı parametreler dosyalarının yapıları ve Servis Modüllerindeki veri yapıları ve tabloları eklenememiştir. Arayüz Tasarımı
Prosedürel Tasarım Proje Planı ve Uygulama Takvimi Projenin gerçekleşme sürecinde izlenecek plan ve önemli kilometre taşları ile yapılacak görevler aşağıdaki gibidir : (Ö) 1. Kilometre Taşı - Tasarım Raporunun Sunulması- 8 Mayıs 2000 Görev 6 - Yazılımın Gerçekleşmesi - (22 Gün) Görev 7 - Gerçekleştirim Raporunun Hazırlanması - (5 Gün) (Ö) 2.Kilometre Taşı - Gerçekleştirim Raporunun Sunulması - 5 Haziran 2000 Görev 8 - Hazırlanan bilgilerle sistemin test edilmesi, hataların giderilmesi - (8 Gün) Görev 9 - Test Raporunun Hazırlanması (5 Gün) (Ö) 3. Kilometre Taşı - Test Raporunun Sunulması- 19 Haziran 2000 (Ö) 4. Kilometre Taşı - Projenin Sunumu - 1/2 Temmuz 2000 Gannt Diagramı :
|