PAnaliz Belgesi

 

Entegre Sigortacılık Sistemi

 

Özgül EZGİN

 s03075

 

 

Analiz Belgesi

Yazılım Geliştirme Projesi

Bilgi Teknolojileri Sertifika Programı

İDEA: ODTÜ Sanal Kampüsü
  

 

Tarih
10 Nisan 2000


Öz

Bu raporun amacı, Proje Teklif Belgesinde verilen "Entegre Sigortacılık Sistemi" projesini  tanıtmak, projenin sistem mimarisi ile  isterler analizini (requirements analysis) sunmak ve detaylandırılmış proje planı ile uygulama takvimi vermektir.

Proje Tanımı

Bu proje, sigortacılık sektöründe Kaza ve Yangın Branşlarında hizmet veren sigorta firmalarının işlemlerini ilişkisel bir veritabanı uygulaması ile bilgisayardan yapılıp, takibini hedefleyen bir uygulamadır.

Proje 3 ayrı programdan ve onların alt modüllerinden oluşmaktadır. Bunlar;

1) Sigorta İşlemleri Programı :

 

2) Acentelerle İletişim Programı

3) Servis Programı

Not : Modüllerin detayları İsterler Analizinde anlatılmıştır.

Sistem Mimarisi

1) Sigorta İşlemleri Progamı Sistem Mimarisi Şeması (Architecture Context Diagram)

Program müşteri ve acentelerden gelen istekler doğrultusunda poliçe üretecek, mevcut poliçelere zeyil yapacak veya ilgili poliçenin iptalini gerçekleştirecek.Bunun yanında daha önce sigortalanmış bir malla ilgili hasar oluştuğuna dair bir rapor geldiğinde de ilglili hasar işlemleri başlatacak. Yapılan işlemler neticesinde müşteri/acentenin cari hesabı borç veya alacaklandırılacak. Bütün bunlarla ilgili oluşan evraklar da müşteriye yazıcıdan verilebilecek.

Yapılan işlemlerde önceden tanımlanmış fiyat ve kesinti oranları kullanılacak. Üretilecek olan poliçe/sertifikalar de türlerine göre önceden tanımlanmış olacaklar.

Kullanıcı işlemlerle ilgili istediği  raporları veritabanındaki bilgilerden yararlanarak yazıcıdan alabilecek.

 2) Acentelerle İletişim Programı Sistem Mimarisi Şeması (Architecture Context Diagram)

Kurulacak olan dial-up bağlantı ile istenilen acentenin günlük işlemleri sigorta firmasının veritabanına aktarılabilecek veya değişen fiyatlar acentelere aynı yöntemle upload yapılacak.

 3) Servis Programı Sistem Mimarisi Şeması (Architecture Context Diagram) 

Servis Progami ile kullanicilara kullanici adi, sifresi, programda ulasabilecekleri modülleri belirleyecek olan yetki seviyeleri verilecek. Bunu yaninda günlük yedekleme (backup) ve herhangi bir problemin çıkması durumunda yedeklerden geri alma (restore) işlemleri de ilgili yedekleme cihazı (tape unit) ile yapılacaktir. Index dosyalarinda meydana gelebilecek bozulmalara karsi da bilgiler tekrardan indexlenebilecek.

Yil sonu geldiğinde bir önceki yıla ait bilgiler başka bir foldere aktarılacak. Böylece veritabanında  herzaman içinde bulunulan yıl ve bir önceki yılın bilgileri tutulacak. 

 

İsterler Analizi (Requirements Analysis)

Bu projede isterler analizi için Yapısal Analiz (Structured Analysis) yöntemi kullanılacaktır. Buna göre Sigortacılık İşlemleri Programının detayı 1. Seviye Akış Diagramı (Data Flow Diagram) :

Modüller için gerekli veriler ve yapacakları işlevler :

1) PARAMETERLER MODÜLÜ : Bu modülde Kaza ve Yangın Branşlarına göre yapılacak sigorta türlerinin fiyatlandırılmasında kullanılacak bilgiler, devlete ödenecek vergilerin tanımları, tutarları veya oranları, araç tiplerine göre serifika tanımları ve teminatları girilir. Bunlar için sigorta tipini belirlemek için brans kodu, her bir brans için ve sertifika türüne göre uygulanacak net prim tutarı, BSIV(devlete ödenen vergi), damga pulu, garanti fonu kesintisi, alınacak idari harç tutarı ve her bir branş için uygulanacak komisyon oranı.

2) POLİÇE İSTİHSAL İŞLEMLERİ MODÜLÜ : Bu modülde müşteri veya acenteden gelen talep doğrultusunda Kaza veya Yangın dalında poliçe ve sertifika üretilir. Sertifika Yangın Branşında verilmez, sadece araçlar için geçerlidir. Bu işlemlerin olması için sigortalanan malla ilgili bilgiler alınır, sigorta bedeli tesbit edilir, ona göre 1 günlükten 1 yıl süreye kadar sürebilen poliçe üretilir. Poliçede tanzim tarihi/tanzim yeri, sigortalı adı adresi, sigorta edilen malın (aracın) detaylı bilgileri, sigorta başlama bitiş tarihleri, net prim tutarı ve bu tutar üzerinden hesaplana fatura bilgileri bulunur. Fatura bilgileri içinde net primden yapılan kesintiler, alınan idari harç ile toplam fatura tutarı ile komisyon verilmişse komisyon tutarı ile net ödenmesi gereken bilgiler vardır. Hazırlanan poliçe Kaza araçla  ilgili ise, üzerinde araç bilgilerini içeren bir de sertifika üretilir.  Kaza branşında araçların yanında hırsızlık,ferdi kaza ve cam kırılması branşları da vardır. 

Poliçe İstihsal İşlemleri ile ilgili 2. Seviye Veri Akış Diagramı :

3) POLİÇE İPTAL MODÜLÜ: Bu modülde daha önce police kaydı yapılan ama henüz süresi dolmamış sigortaların iptal işlemleri yapılır. Bu işlemler kısa süre poliçeler yasasına göre yapılır ve poliçenin tanzim edildiği günle iptal edildiği gün arasındaki zaman bulunarak geri kalan zaman için müşteriden ilk başta alına net primden iade yapılır. Faturada yapılan kesintilerde de aynı oranda iadeler yapılır. Müşteri/acente hesabı iade fatura tutarı kadar alacaklandırılır. İptal police işlemlerinde iptal edilecek poliçe branşı ve numarsı girilir. Daha önceki kayıtlardan ilgili poliçe bilgileri bulunduktan sonra iptal tarihine göre iade edilecek prim ve kesintilerin tutarları hesaplanır.

Poliçe İptal İşlemleri ile ilgili 2. Seviye Veri Akış Diagramı :

 

4) ZEYİLNAME İŞLEMLERİ MODULÜ: Bu modülde önceden kaydı yapılmış poliçelere sigortalanan mal/şahısla ilgili yeni bilgiler girilir veya eski bilgilerden değişmesi yada çıkması gerekenler çıkarılır. Bu değişikliklerde sigorta bedelini etkileyen bir unsur olursa yeni net prim tutarı hesaplanır ve faturalanır. Bu işlem eğer değerde artış olmuşsa fatura, azalma olmuşsa iade fatura ile müşeri/acente hesabından alınır. Sigortalıya yeni veya değimiş bilgileri içeren bir zeyilname  ve fatura/iade fatura verilir. Bu işlemler için zeyil yapılacak poliçenin branşı, numarası, zeyil tarihi gibi bilgileri girilir.Daha sonra da ilgili poliçe üzerinde gerkli değişiklikler yapılır ve yeni hali bir zeyil olarak saklanır.

Poliçe Zeyil İşlemleri ile ilgili 2. Seviye Veri Akış Diagramı :

5) HASAR MODULÜ: Hasar işlemleri mevcut bir sigorta ile ilgili hasar ihbarı yapıldığında çalıştırılır. Burada sigorta branşi, poliçe/zeyil no ile ilgili poliçey ulaşılır. Hasar sigorta süresi kapsamındaysa, hasarla ilgili polis raporu, expertiz raporu, hasarı görüntüleyen resimler ve diğer bilgilerden oluşan bir hasar dosyası açılır ve takibe başlanır. Tarfların anlaşması durumunda (sigortalı/sigorta firması) teminat miktarından muafiyet tutarı düşüldükten sonra ilgli hasar ödemesi yapılır ve dosya kapanır. Diğer türlü, mahkemeye başvurulur ve hasar mullak olarak mahkeme neticesine kadar açık kalır. 

Hasar modülü 2. seviye veri akış diagramı :

6) MÜŞTERİ/ACENTE HESAPLARI TAKİP MODÜLÜ:Yapılan işlemlerden doğan borç/alacak takibi. Burada kayıt edilen fatura,makbuz,borç/alacak dekontu ve iade faturalardan oluşan müşteri/acente hesaplarının detayları tutulur. Her bir evrağın bir numarası ve hangi tarihte yapıldığını gösteren bilgilerin yanında hangi işlem sonunda oluştuğu bilgisi de tutulur. 

7) RAPORLAR MODÜLÜ : Burada veritabanında oluşan bilgilerden sigorta firmasındaki tüm çalışanlara hitap eden (yönetici,muhasip,tahsildar,operator) raporlar alınabilir. Bunlar arasında  her ay devlete ödenmesi gereken vergilerin listesi, 3 ayda bir sigorta firmasının bilançosunu gösteren ve yine resmi makamlara verilmesi gereken raporlar, tanzim edilen poliçeler listesi, süresi dolan poliçeler listesi, bakiye listeleri, poliçe branşlarına göre net prim listeleri, acenteler verimlilik listeleri, acente/müşteri hesap ekstreleri gibi raporlar da alınabilir.

 

Proje Planı ve Uygulama Takvimi

Projenin gerçekleşme sürecinde izlenecek plan ve önemli kilometre taşları ile yapılacak görevler aşağıdaki gibidir :

(Ö) 1. Kilometre Taşı -Analiz Raporunun Sunulması - 10 Nisan 2000

       Görev 1 - Acess ve Visual Basic'le ilgili geçecek öğrenme süreci (10 Gün)

       Görev 2 - Veritabanı tasarımı - ( 4 Gün)

       Görev 3 - Kullanıcı arabiriminin tasarımı - (4 Gün)

       Görev 4 - Rapor formatlarının tasarımı - (4 Gün)

       Görev 5 - Tasarım Raporunun Hazırlanması - ( 5 Gün)

(Ö) 2. Kilometre Taşı - Tasarım Raporunun Sunulması-  8 Mayıs 2000

        Görev 6 - Yazılımın Gerçekleşmesi - (22 Gün) 

        Görev 7 - Gerçekleştirim Raporunun Hazırlanması - (5 Gün)

(Ö) 3.Kilometre Taşı - Gerçekleştirim Raporunun Sunulması - 5 Haziran 2000

         Görev 8 - Hazırlanan bilgilerle sistemin test edilmesi, hataların giderilmesi - (8 Gün)

         Görev 9 - Test Raporunun Hazırlanması (5 Gün)

(Ö) 4. Kilometre Taşı - Test Raporunun Sunulması- 19 Haziran 2000

(Ö) 5. Kilometre Taşı - Projenin Sunumu  - 1/2 Temmuz 2000

Gannt Diagramı :

Görevler Süre Nisan Mayıs Haziran Temmuz
K.T. 1   ( Ö)   10/04      
Görev  1 10 Gün        
Görev 2 4 Gün        
Görev 3 4 Gün        
Görev 4 4 Gün        
Görev 5 5 Gün        
K.T 2     (Ö) 08/05    
Görev 6 22 Gün        
Görev 7 5 Gün        
K.T 3       (Ö) 05/06  
Görev 8 8 Gün        
Görev 9 5 Gün        
K.T 4                (Ö) 19/06  
K.T 5                 (Ö) 02/07

 

 

 

Kaynakça

 1) SOFTWARE ENGINEERING: A Practitioner's Approach . Forth Edition by Roger S. Pressman

2) IDEA - Yazılım Mühendisliği III. Dönem Ders Notları

3) IDEA - Yazılım Geliştirme Projesi Dersinde bulunan ders materyalleri ve geçmiş dönem projeleri.

 

Geri ; Ana Sayfa