PProje Teklifi | ||
Amaç Dalış Simülatörü ve Veritabanı Uygulaması ODTÜ Sürekli Eğitim Merkezinin (SEM) İDE_A (İnternete Dayalı Eğitim – Asenkron) Bilgisayar Teknolojileri Sertifikası Programı Yazılım Geliştirme Projesi Dersi Kapsamında geliştirilmektedir. Uygulamanın yaklaşık 3 ay sürecek olan ders döneminde kısmen geliştirilmesi, bazı özelliklerin gerçekleştirilmesinin ise daha sonraya bırakılması planlanmıştır. Bu uygulama amatör dalgıçlar veya dalgıçlık eğitimi almakta olan kişilerin karşılaşabilecekleri tehlikelerden biri olan vurgun olayını daha iyi anlamaları için tasarlanmış bir dalış simülatörü ve gerçek veya sanal dalışlara ilişkin bilgilerin saklanacağı bir veritabanından oluşmaktadır. Dünyadaki benzer uygulamalara bakarsak
bunları iki başlık altında toplayabiliriz:
Bu proje kapsamında geliştirilecek uygulama yukarda anlatılan iki farklı sınıf ürünün arasında yer alacak ve özellikle dalış eğitimi, dalış olayının kavranması, gerçek dalışların analizi yoluyla dalgıcın dalış sırasında oluşmuş olabilecek riskli durumların farkına varması konularına yönelik olarak tasarlanacaktır. Amaç dalgıçların olabildiğince tehlikeden uzak dalışlar yapabilmelerine katkıda bulunmaktır. Dalış planlaması ise "Dalış Simülatörü
ve Veritabanı Uygulaması"nın tamamen konusu dışındadır ve bu amaçla kullanılması
tehlikeli sonuçlar doğurabileceği için yazılımın kullanımı sırasında (yükleme,
açılış, v.b. durumlarda) kullanıcı uygulamayı bu amaçla kullanmaması için
uyarılacaktır.
Proje Tanımı Dalış Simülatörü ve Veritabanı Uygulaması amatör dalgıçlar veya dalgıçlık eğitimi almakta olan kişiler için dalış sırasında karşılaşabilecekleri muhtemel tehlikelerden biri olan vurgun olayını oluşturan mekanizmaların anlaşılması ve daha iyi kavranması için tasarlanmış bir sanal dalış simülatörü ve dalgıçların gerçek dalışlarına ilişkin bilgilerin saklanacağı bir veritabanından oluşmaktadır. Vurgun olayı derinlerde suyun oluşturduğu basınç (her 10 metre için 1 atmosfer) altında azot gazının dokularda erimesi ve daha sonra yukarı çıkarken basıncın azalması sonucunda dokularda gaz haline geçmesi, buradan da kabarcıklar halinde dolaşım sistemine geçerek damarları tıkaması sonucunda ortaya çıkar. Tıkanan damarın önemine göre de kişinin ölümüne kadar varabilen kötü sonuçlar doğurabilir. Dalış Simülatörü gerçek zamanda (veya kullanıcının istediği oranda hızlandırılmış olarak) çalışan, grafik arayüzü olan, interaktif bir uygulamadır. Kısaca özetlersek dalgıç sanal bir dalışa başlar ve gerçek bir dalışta olduğu gibi derinlere dalma, yukarı çıkma veya bulunduğu yerde istediği kadar kalma seçenekleri vardır. Çeşitli grafik pencerelerde nasıl bir yol (dalış profili) izlediğini, bu dalış profiline göre hesaplanmış olan dokularında biriken azot miktarını, vurgun açısından tehlikeli sınıra ne kadar yaklaştığını, tüpünde ne kadar hava kaldığını ve seçtiği (muhtemelen gerçek dalışlarında kullandığı veya satın almayı düşündüğü) bir dalış bilgisayarının ekranını görür. Dalışı bitirip yüzeye çıktıktan sonra da simülasyon devam eder ve dalgıcın bu aşamada da yeni bir dalışa başlamak, deniz seviyesinden yükseklere çıkmak, uçağa binmek gibi seçenekleri vardır. Tüm bu olayların etkilerini de aynı grafiklerden izler. Veritabanına gerçek veya sanal dalışların bilgileri kaydedilebilir ve bu bilgiler kullanılarak dalışlar sanal ortamda tekrarlanabilir. Projenin Kapsamı Yazılımın yukarıda anlatılan özelliklerine ek olarak:
Proje evrimsel bir helezon süreç modeli kullanılarak geliştirilecektir. Yazılım Geliştirme Projesi Dersinde çeşitli aşamalarda tamamlanması istenen çıktılar helezon sürecinin birinci döngüsünü oluşturacaktır. Bu birinci çevrimde analiz sırasında belirlenecek temel fonksiyonları yerine getiren ve daha sonra eklenmesi planlanan özelliklerin (gene analiz sırasında belirlenmiş ancak helezon süreç modelinin daha sonraki döngülerinde gerçekleştirilmesi düşünülen özellikler) yazılımın temel tasarımında değişiklik gerekmeden eklenebilecegi bir versiyonun gelistirilmesi hedeflenmektedir. Sürecin daha sonraki döngülerinde bir taraftan yukarıda bahsedilen eklemeler yapılırken bir taraftan da kullanıcılardan alınacak geri beslemeler degerlendirilerek degişiklikler yapılabilecek ve yeni özellikler eklenebilecektir. Proje nesneye yönelik olarak ve UML (Unified Modeling Language) metodolojisi kullanılarak geliştirilecektir. UML için Rational firmasının Rose veya I-Logix firmasının Rhapsody araçlarından biri kullanılacaktır. Programlama dili olarak Visual C++ ve C++, Veri tabanı olarak da Access kullanılacaktır. Uygulama 32 bit Windows (Win32) ortamında
kullanılmak üzere geliştirilecektir.
Önemli Kilometre Taşları Projenin temel kilometre taşları ve tarifi dersin "Ders Materyali" sayfasında verilen zamanlama, içerik ve formatlara uygun olarak belirlenmiştir. Temel kilometre taşları:
Hazırlanması istenen bu belgeler dışında, seçilen metodoloji ve araçların gereği olarak üretilen belgeler ve uygulamanın kendisi de bir önceki paragrafta sayılan aşamalarda verilmesi istenen belgelerin ekleri olarak verilecektir. Kaba Proje Planı ve Uygulama Takvimi Projenin kaba planı ve uygulama takvimi "Ders Materyali" sayfasında verilen zamanlamaya uygun olarak aşağıdaki Gantt diyagramında verilmiştir.
|