1. Öz

Yazılım geliştirme projesi kapsamında gerçekleştirimi yapılmış olan projemizin test işlemleri yapılarak raporlandırılmıştır. Test takvimi hazırlanmış, test edilen modüllerin bir listesi verilmiş, test safhaları açıklanmış, birim testlerimiz gösterilmiş, test verileri toplanıp, beklenen ve geçekleşen test sonuçları ve bunlara ilişkin çözümler bu belge içerisinde sunulmuştur.

 

2. Test Planı

2.1 Test Takvimi

Proje test takvimi aşağıda verilmiştir:

1-2 Eylül

Test Planı

2-3 Eylül

Test Uygulamaları ve Verilerinin Toplanması

3-4 Eylül

Test Sonuçlarının Değerlendirilmesi ve Raporlanması

 

2.2 Test Edilecek Modül Grupları

Projeyi oluşturan üç modül birbirinden ayrı şekilde test edilmiştir:

                     Kullanıcı Modülü

 

v    Sisteme Giriş (Login)

v    Ana sayfa

v    Hızlı Ekle

      Ürün

      Sipariş

      Mesaj Gönder

      Mail Gönder

v    Müşteriler

      Müşteri Ekle

      Müşteri Sil

      Müşteri Düzenle

v    Ürünler

      Ürün Ekle

      Ürün Sil

      Ürün Düzenle

      Azalan Ürünler

      En Çok Satanlar

      Hiç Satılmamış Ürünler

v    Siparişler

      Sipariş Ekle

      Sipariş Durumu

      Sipariş Düzenle

v    Stoklar

      Azalan Stoklar

v    Mesaj

      Mesaj Oku

      Mesaj Gönder

v    Ayarlar

      POP3 Ayarları

v    Müşteri Ara

 

                     Yönetici Modülü

 

v    Sisteme Giriş (Login)

v    Ana sayfa

v    Hızlı Ekle

      Ürün

      Sipariş

      Çalışan

      Mesaj Gönder

      Mail Gönder

v    Müşteriler

      Müşteri Ekle

      Müşteri Sil

      Müşteri Düzenle

v    Çalışanlar

      Çalışan Ekle

      Çalışan Sil

      Çalışan Düzenle

v    Ürünler

      Ürün Ekle

      Ürün Sil

      Ürün Düzenle

      Azalan Ürünler

      En Çok Satanlar

      Hiç Satılmamış Ürünler

v    Siparişler

      Sipariş Ekle

      Sipariş Durumu

      Sipariş Düzenle

v    Stoklar

      Azalan Stoklar

v    Mesaj

      Mesaj Oku

      Mesaj Gönder

v    Departmanlar

      Departman Ekle

      Departman Sil

 

v    Sistem Durumu

      Uyarılar(Warnings)

      Log

v    Ayarlar

      POP3 Ayarları

v    Müşteri Ara

 

                     Web Servisi Modülü

 

v    Mesajlaşma İşlevleri

v    Mail İşlevleri

 

2.3 Test Ortamı

                     Kullanıcı Modülü :

Internet Explorer 11.0 , Yandex 15.7 ve Google Chrome 45.0 tarayıcıları kullanılarak test edilmiştir.

       Yönetici Modülü :

Internet Explorer 11.0 , Yandex 15.7 ve Google Chrome 45.0 tarayıcıları kullanılarak test edilmiştir.

       Web Servisi Modülü :

Internet Explorer 11.0 , Yandex 15.7 ve Google Chrome 45.0 tarayıcıları kullanılarak test edilmiştir.

 

3. Test Edilecek Modül Gruplarının (Prosedürünün) Tarifi

3.1 Kullanıcı Modülü

Kullanıcı Modülüne ait test prosedürleri aşağıdaki adımlardan oluşmaktadır : 

Sisteme Giriş (Login):

1.           Kullanıcı adı, kullanıcı şifresi ve güvenlik kodu girilip giriş butonuna basıldığında kullanıcı adı, kullanıcı şifresi veya güvenlik kodu hatalı ise bildirmelidir.

2.           Kullanıcı adı, kullanıcı şifresi ve güvenlik kodu doğru olarak girildiğinde kullanıcı modülünün anasayfasına giriş yapmalıdır.

Anasayfa

1.           Menü ve menüdeki sekmeleri görüntülemelidir.

2.           Gelen Mesajlar ve Sipariş Durumu sekmesi sayfada sürekli güncel bulunmalıdır.

 

Hızlı Ekle:

                     Ürün (Ürün Ekle):

1.           Ürün adı, ürün tanımı, ürün anahtar kelime, ürün fiyatı, ürün birimi, ürün stokta mı?(checkbox), ürün stoktaki sayısı bilgilerini istemelidir.

2.           Zorunlu alan ürün adı olmalıdır.Bu alan dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında ürünün kaydedildiğine dair uyarı vermelidir.

3.           Ürüne ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

                     Sipariş (Sipariş Ekle):

1.           Sipariş adı, ürün(seçilebilir), sipariş miktarı, teslim tarihi, sipariş detayı, müşteri(seçilebilir), müşteri adı, müşteri telefonu, müşteri vergi numarası, müşteri maili, müşteri adres bilgisi istemelidir.

2.           Ürün ve müşteri bilgisi listeden seçilip var olan bilgileri otomatik olarak sayfada doldurmalıdır.

3.           Zorunlu alanlar ; sipariş adı, ürün, müşteri adı, müşteri telefonu, müşteri adresi bilgileri olmalıdır. Bu alanlar dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında siparişin kaydedildiğine dair uyarı vermelidir.

4.           Siparişe ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

                     Mesaj Gönder:

1.           Alıcı(seçilebilir), konu, mesaj bilgileri yer almalıdır.

2.           Zorunlu alanlar; alıcı, konu, mesaj olmalıdır. Bu alanlar dolu olmadıkça gönder butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde gönder butonuna basıldığında mesajın gönderildiğine dair uyarı vermelidir.

                     Mail Gönder:

1.           Alıcı, konu, mesaj bilgileri yer almalıdır.

2.           Zorunlu alanlar; alıcı, konu, mesaj olmalıdır. Bu alanlar dolu olmadıkça gönder butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde gönder butonuna basıldığında mailin gönderildiğine dair uyarı vermelidir.

Müşteriler:

                     Müşteri Ekle:

1.           Firma adı, anahtar kelime, firma adresi, posta kodu, şehir, ülke, telefon, fax, mail, web adresi, vergi numarası bilgileri istemelidir.

2.           Zorunlu alanlar; firma adı, firma adresi, müşteri telefonu olmalıdır. Bu alanlar dolu olmadıkça gönder butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde gönder butonuna basıldığında müşterinin eklendiğine dair uyarı vermelidir.

3.           Müşteriye ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

 

 

                     Müşteri Sil:

1.           Müşteriler ; firma adı, şehir, ülke, mail, telefon bilgileriyle yer almalıdır.

2.           Silinmek istenen müşteri için 'Sil' butonu bulunmalı, butona basıldıktan sonra bilgi penceresinden emin olup olunmalığına ilişkin bilgiyi evet/hayır butonlarıyla almalıdır.

3.           Müşterinin silinmesi için bilgi penceresinden onay verildiği takdirde silme işlemin başarılı olduğuna dair uyarı vermelidir.

                     Müşteri Düzenle:

1.           Müşteriler ; firma adı, şehir, ülke, mail, telefon bilgileriyle yer almalıdır.

2.           Düzenleme yapılması istenen müşteri için 'Düzenle' butonu bulunmalı, butona basıldıktan sonra müşterinin; firma adı, anahtar kelime, firma adresi, posta kodu, şehir, ülke, telefon, fax, mail, web adresi, vergi numarası bilgileri görüntülenmeli istenilen değişiklik yapılıp kaydedilebilir olmalıdır.

3.           Zorunlu alanlar; firma adı, firma adresi, müşteri telefonu olmalıdır. Bu alanlar dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında müşterinin düzenlendiğine dair uyarı vermelidir.

4.           Müşteriye ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

Ürünler:

                     Ürün Ekle:

1.           Ürün adı, ürün tanımı, ürün anahtar kelime, ürün fiyatı, ürün birimi, ürün stokta mı?(checkbox), ürün stoktaki sayısı bilgilerini istemelidir.

2.           Zorunlu alan ürün adı olmalıdır.Bu alan dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında ürünün kaydedildiğine dair uyarı vermelidir.

3.           Ürüne ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

                     Ürün Sil:

1.           Ürün; ürün adı, ürün fiyatı, ürün birimi, ürün stokta mı?, ürün defosu, kalan ürün, stok sayısı bilgileriyle yer almalıdır.

2.           Silinmek istenen ürün için 'Sil' butonu bulunmalı, butona basıldıktan sonra bilgi penceresinden emin olup olunmalığına ilişkin bilgiyi evet/hayır butonlarıyla almalıdır.

3.           Ürünün silinmesi için bilgi penceresinden onay verildiği takdirde silme işlemin başarılı olduğuna dair uyarı vermelidir.

                     Ürün Düzenle:

1.           Ürün; ürün adı, ürün fiyatı, ürün birimi, ürün stokta mı?, ürün defosu, kalan ürün, stok sayısı bilgileriyle yer almalıdır.

2.           Düzenleme yapılması istenen ürün için 'Düzenle' butonu bulunmalı, butona basıldıktan sonra ürünün; ürün adı, ürün tanımı, ürün anahtar kelime, ürün fiyatı, ürün birimi, ürün stokta mı?(checkbox), ürün stoktaki sayısı bilgileri görüntülenmeli istenilen değişiklik yapılıp kaydedilebilir olmalıdır.

3.           Zorunlu alan ürün adı olmalıdır.Bu alan dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında ürünün kaydedildiğine dair uyarı vermelidir.

4.           Müşteriye ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

                     Azalan Ürünler:

1.           Ürünlerin başlangıçtaki stok durumu ve kalan stok durumu sütun grafiğiyle ayrı ayrı sergilenmelidir.Grafikte sütunların üzerine gelindiğinde stok durumu gösterilmelidir.

2.           Ürünlerin başlangıçtaki stok durumu ve kalan stok durumu tablo ile gösterilmelidir.

                     En Çok Satanlar:

1.           En çok satılmış olan ürünlerin stoktaki oranlarına göre dağılımları dilim grafikle gösterilmelidir.

2.           Grafik üzerinde ürünlerin üzerine gelindiğinde ürünlerin yüzde kaçının satılmamış olduğunu göstilmelidir.

                     Hiç Satılmamış Ürünler:

1.           Hiç satılmamış ürünlerin oran dağılımları dilim grafikle gösterilmelidir.

2.           Grafik üzerinde ürünlerin üzerine gelindiğinde ürünlerin yüzde kaçının satılmamış olduğunu göstilmelidir.

Siparişler:

                     Sipariş Ekle:

1.           Sipariş adı, ürün(seçilebilir), sipariş miktarı, teslim tarihi, sipariş detayı, müşteri(seçilebilir), müşteri adı, müşteri telefonu, müşteri vergi numarası, müşteri maili, müşteri adres bilgisi istemelidir.

2.           Ürün ve müşteri bilgisi listeden seçilip var olan bilgileri otomatik olarak sayfada doldurmalıdır.

3.           Zorunlu alanlar ; sipariş adı, ürün, müşteri adı, müşteri telefonu, müşteri adresi bilgileri olmalıdır. Bu alanlar dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında siparişin kaydedildiğine dair uyarı vermelidir.

4.           Siparişe ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

                     Sipariş Durumu:

1.           Sipariş; sipariş adı, firma adı, sipariş tanımı,siparişin istendiği tarih ve sipariş durumu göstermelidir.

2.           Sipariş durumu için; sipariş iptal,onay aşaması,hazırlanıyor,gönderim aşaması,sipariş teslim edildi aşamaları bulunmalıdır.Bu aşamalar için 'Siparişi İptal Et','Siparişi Sil','Aşamayı İlerlet' ve 'Aşamayı Geri Al' butonları bulunmalıdır.

 

                     Sipariş Düzenle:

1.           Süpariş; sipariş adı, sipariş teslim tarihi, siparişin kabulune ilişkin bilgileriyle yer almalıdır.

2.           Düzenleme yapılması istenen sipariş için 'Düzenle' butonu bulunmalı, butona basıldıktan sonra siparişin; sipariş adı, ürün(seçilebilir), sipariş miktarı, teslim tarihi, sipariş detayı, müşteri(seçilebilir), müşteri adı, müşteri telefonu, müşteri vergi numarası, müşteri maili, müşteri adres bilgileri görüntülenmeli istenilen değişiklik yapılıp kaydedilebilir olmalıdır.

3.           Zorunlu alan sipariş adı, müşteri adı, müşteri telefonu, müşteri adresi olmalıdır. Bu alan dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında ürünün kaydedildiğine dair uyarı vermelidir.

4.           Müşteriye ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

5.           Siparişle ilgili son düzenlemeyi yapan kullanıcı tarih ve saat bilgisi ile belirtilmelidir.

Stoklar:

                     Azalan Stoklar:

1.           Ürünlerin başlangıçtaki stok durumu ve kalan stok durumu sütun grafiğiyle ayrı ayrı sergilenmelidir. Grafikte sütunların üzerine gelindiğinde stok durumu gösterilmelidir.

2.           Ürünlerin başlangıçtaki stok durumu ve kalan stok durumu tablo ile gösterilmelidir.

Mesaj:

                     Oku:

1.           Mesajlar; tarih, kimden, konu, durum bilgisi ile birlikte olmalıdır.

2.           Mesaj okunmadığı takdirde durumu okunmadı olarak gözükmeli, okunduğu takdirde okundu olarak gözükmelidir.

3.           Mesajı silmek içim 'Sil' butonu bulunmalıdır. Butona basıldığında mesaj silinmelidir.

4.           Mesaj yoksa listenin boş olduğuna dair uyarı bulunmalıdır.

                     Gönder:

1.           Alıcı(seçilebilir), konu, mesaj bilgileri yer almalıdır.

2.           Zorunlu alanlar; alıcı, konu, mesaj olmalıdır. Bu alanlar dolu olmadıkça gönder butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde gönder butonuna basıldığında mesajın gönderildiğine dair uyarı vermelidir.

Ayarlar:

                     POP3 Ayarları:

1.           Mail alma işlevi için; mail adresiniz, site adı, mail host adresi, mail post numarası, güvenli bağlantı SSL(checkbox), kimlik bilgileri gönderme (checkbox), kullanıcı adı, kullanıcı şifresi bilgileri yer almalıdır.

2.           Bilgiler eksiksiz olarak yönetici tarafından girildiğinde 'Gönder' butonuna basıldığında ayarların kaydedildiğine dair uyarı olmalıdır.

3.           Kullanıcıların bu ayarları kullanma yetkisi bulunmaz.

Müşteri Ara:

1.           Her ekranda bulunmalıdır.

2.           Müşteriler arasında aramak için girilen söz dizgisi buton tıklanarak veya 'Enter' tuşuna basarak arama yapmalıdır.

3.2 Yönetici Modülü

Kullanıcı modülündeki sekmeler yönetici modülü için de geçerliliğini korumaktadır. Bunların dışındaki yönetici modülüne ait test prosedürleri aşağıdaki adımlardan oluşmaktadır:

Çalışanlar:

                     Çalışan Ekle:

1.           Çalışanlar için; çalışan adı, çalışan soyadı, çalışan telefonu, çalışan mail adresi, çalışan deparmanı(seçilebilir), çalışan kullanıcı adı, çalışan şifresi bilgileri olmalıdır.

2.           Zorunlu alanlar;  çalışan adı, çalışan soyadı, çalışan telefonu, çalışan mail adresi, çalışan deparmanı(seçilebilir), çalışan kullanıcı adı, çalışan şifresi bilgileri olmalıdır. Bu alanlar dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında çalışanın kaydedildiğine dair uyarı vermelidir.

3.           Çalışana ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

                     Çalışan Sil:

1.           Çalışan; çalışan adı, çalışan soyadı, çalışan telefonu, çalışan mail adresi bilgileriyle yer almalıdır.

2.           Silmek istenilen çalışan için 'Sil' butonu bulunmalı, butona basıldıktan sonra bilgi penceresinden emin olup olunmadığına ilişkin bilgiyi evet/hayır butonlarıyla almalıdır.

3.           Çalışanın silinmesi için bilgi penceresinden onay verildiği takdirde silme işlemin başarılı olduğuna dair uyarı vermelidir.

                     Çalışan Düzenle:

1.           Çalışan; çalışan adı, çalışan soyadı, çalışan telefonu, çalışan mail adresi bilgileriyle yer almalıdır.

2.           Düzenleme yapılması istenen çalışan için 'Düzenle' butonu bulunmalı, butona basıldıktan sonra çalışanın; çalışan adı, çalışan soyadı, çalışan telefonu, çalışan mail adresi, çalışan deparmanı(seçilebilir), çalışan kullanıcı adı, çalışan şifresi bilgileri görüntülenmeli istenilen değişiklik yapılıp kaydedilebilir olmalıdır.

3.           Zorunlu alanlar; çalışan adı, çalışan soyadı, çalışan telefonu, çalışan mail adresi,  çalışan kullanıcı adı olmalıdır. Bu alan dolu olmadıkça kaydet butonuna basıldığında uyarı vermeli, dolu oldukları takdirde kaydet butonuna basıldığında çalışanın kaydedildiğine dair uyarı vermelidir.

4.           Çalışana ait bilgileri sayfadan silmek için temizle butonu bulunmalıdır.

Departmanlar:

                     Departman Ekle:

1.           Eklenecek olan departman adı girilerek kaydedilmelidir. Departman adı girilmediği takdirde uyarı vermelidir.

                     Departman Sil:

1.           Departmanlar; departman adı bilgisiyle yer almalıdır.

2.           Silmek istenen departman için 'Sil' butonu bulunmalı, butona basıldıktan sonra bilgi penceresinden emin olup olunmadığına ilişkin bilgiyi evet/hayır butonlarıyla almalıdır.

3.           Departmanın silinmesi için bilgi penceresinden onay verildiği takdirde silme işlemin başarılı olduğuna dair uyarı vermelidir.

Sistem Durumu

                     Uyarılar(Warnings):

1.           Uyarılar; log id, url, tarih, hata tipi, hata mesajı, detaylı hata fonksiyonu kodu bilgisiyle yer almalıdır.

2.           Uyarıları silmek için 'Sil' butonu bulunmalıdır.

                     Log:

1.           Sisteme giriş ve çıkışlar; log id, durum, kullanıcı guid, kullanıcı adı, tarih ve saat bilgisiyle yer almalıdır.

2.           Kayıtları silmek için 'Sil' butonu bulunmalıdır.

3.3 Web Servis Modülü

Bilindiği gibi web servisleri, iki bilgisayarın bir yerel veya internet ağı üzerinden haberleşebilmelerine olanak veren yazılımlardır. Uygulamamızda kullandığımız web servislerimizde ise kullanıcılar ve yöneticinin mesajlaşmaları ve güncel verilere ulaşması mümkündür. Ayrıca kullanıcı ve yöneticinin müşteriler ile mail gönderme işlevi bulunmaktadır. Mesajlaşma ve mail işlevleri test edilirken dolaylı olarak web servisleri de tümüyle test edilmiş olmaktadır. Bu yüzden web servislerinin direkt olarak test edilmesine ihtiyaç duyulmamıştır.

4.Gerçek Test Sonuçları

 

4.1Kullanıcı Paneli Test Sonuçları

 

 

 

       Müşteri arama işlevinde arama butonunun tıklandığında veya 'Enter' tuşlandığında çalışmama hatası düzeltildi.


Şekil 1: Müşteri ara işlevi

 

 

         Hızlı Ekle > Ürün sekmesinde 'Temizle' butonu işlevini gerçekleştirememektedir. Ancak aynı işlev Ürün > Ürün Ekle sekmesinde buton işlevini gerçekleştirmektedir.


 

Şekil 2: Ürün ekleme

 

 

         Hızlı Ekle > Sipariş sekmesinde 'Ekle' butonunun işlevi müşteriyi dropdownlistten eklemek yerine manuel eklemektir ancak işlevini yerine getirememektedir. Bir sonraki sürümde yeniden düzenlenecektir.


Şekil 3: Sipariş müşteri bilgisi ekleme

 

 

         Hızlı Ekle > Mail Gönder işlevinde POP3 ayarları gerçek olmadığından ötürü problem vardır. Gerçek host ayarları girildiğinde işlevini gerçekleyecektir.


Şekil 4: Mail Gönderme

 

Bunların dışında genel olarak sistem işleyişi düzgün bulunmuştur.


 

Şekil 5: Anasayfa

 

 

4.2 Yönetici Paneli Test Sonuçları

Yönetim paneli genel olarak kullanıcı paneli ile aynı doğrultuda olmasına rağmen çalışan, departman ve sistem durumu sekmelerinde test sürecinde bir hataya rastlanmamıştır. Sadece Ayarlar ile ilgili kullanıcı panelinde hata sayfasına yönlendirme olurken yönetici panelinde düzgün çalıştığı gözlemlenmiştir.