1. Öz
Yazılım geliştirme projesi kapsamında seçtiğimiz projenin
analiz belgesinde ihtiyaçlarımızı belirtmiş olup, belirttiğimiz ihtiyaçlarımız
doğrultusunda projenin mimari yapısı tasarım belgesinde gösterilmiştir. Tasarım
belgesinde sunmuş olduğumuz fonksiyonlar, ilişki diyagramları vb. diyagramlarla
göstermiş olduğumuz bileşenlerin kodlanmasıyla bu gerçekleştirim belgesinde
kullanıcı arayüzleri, veri tabanı tabloları ve modüler yapılar sunulmuştur.
Proje tasarım belgesinde yapılacağı öngörülen çalışmalara sistemin
elverişliliği doğrultusunda mütabık kalınmıştır. Tasarım raporu aşamasından
önce öngörülemeyen bazı fikir ayrılıkları ve CRM konusuna vakıf olamamaktan
dolayı karşılaşılan sorunlar açıklanacaktır. Bu
gerçekleştirim belgesinde; tasarımdan sapmalar, bunlara bulunan çözümler,
yazılım bileşenleri, bu bileşenlerin görevleri, yazılımdan elde edilen ekran
çıktıları ve kullanıcı kılavuzu yer almaktadır.
2.
Karşılaşılan Sorunlar ve Uygulanan Çözümler
Proje kapmasında hazırladığımız raporlardan tasarım raporunda
projeyi geliştirmek için "nasıl" sorusuna verdiğimiz cevapların proje
kapsamında nasıl ilerlediği sorunlar çıktığı ve bunlara nasıl bir çözüm
bulunduğu hakkında bilgiler verilecektir. Analiz raporu hazırlanırken nelere
ihtiyaç duyduklarımızı belirtmiştik Proje kapsamında hemen hemen hiç sorun
yaşanmamış ancak bazı başlıkları projeden çıkarma kararı alınmıştır. Bu
çıkarmalar analiz raporundaki sapmalardan kaynaklanmaktadır. Bu sapmalara
karşın proje kapsamında projeyi tekrar baştan yapacak gibi sorunlarla
karşılaşılmamıştır.
3.
Yazılımın Bileşenleri ve Görevleri
3.1.
Veritabanı
Proje
geliştirmede kullanılan Microsoft ASP.NET ile uyumluluk gösteren MS SQL
veritabanı programını kullanılarak veritabanı gerçeklenecektir. Oluşturulan
veritabanı aşağıdaki şemada ayrıntılı bir biçimde gösterilmektedir.
3.2.
İş Mantığı ve Nesne Eşleme Modülü
Aşağıdaki ouşturulan şemadaki nesneler hazırlanan
veritabanındaki nesnelerin karşılığı sınıflarımızdır. ASP.NET
üzerinde yapılacak bütün işlemlerde bu sınıflar üzerinde işlem yapılır. Proje
kapsamında LINQ to MS SQL ögesi projeye entegre edilerek daha sonra
veritabanına yine bu nesneler aracılığıyla güncelleme/ekleme/seçme işlemleri
yapılır.
CRUD
Bu sınıf ile veritabanına “Create,Update,Delete ve Select”
sorguları gönderilmekte, geriye bool ve IQueryable olarak sonuç
gönderilmektedir.
DataClasses.dbml
Veritabanında kullanılan tablo ve sütunlar ile bunların
veri tipleri haritalanarak , özellikle
programatik ortamlarda tasarlanan nesneler üzerinde, SQL cümlelerine benzer
ifadeler ile sorgulamalar yapılmasına izin vermektedir. Böylece veritabanı üzerindeki nesnel yapıları programatik
ortamda ifade edebileceğimiz Database
Markup Language(dbml) dosyası otomatik olarak
oluşturulmaktadır.
Presenter
Sunum katmanı üzerinde olan bu sınıf ile proje içerisinde
kullanılan DropDownList ve Repeater gibi kontrollerin içeriğinin doldurulması
ve gerekli geri dönüşlerde Client tarafında bir içerik oluşturulmasını
sağlamaktadır.
Setget
Bu metotlar sayesinde veri tabanındaki private tanımlı
değişkenlere erişip onlara değer girmeye yarar.
Webservis
Ajax Control Toolkit üzerinde auto complate extender için
bir replace , trim sınıflarıyla
prefixText’e gerekli anahtar kelimelerin geri dönüşünü uygun bir formata
dönüştürerek sorgulatmaya yarar.
4. Yazılımdan
Kesitler
4.1. CRM
Kullanıcı Arayüzleri
Müşteri
İlişkileri Yönetimi(CRM) basit, anlaşılabilir ve kolay yönetilebilir şekilde
tasarlanmıştır. Analiz Tasarım belgelerinde anlatıldığı gibi projede yapılması
gereken modüller projeye entegre edilmiş ve sırasıyla aşağıda teknik bilgiler
verilerek arayüzler gösterilmiştir.
4.1.1. Login
CRM uygulaması kullanacak kişinin herhangi bir tarayıcı
vasıtası ile http://crm.mindstorm.science/login.aspx adresine girerek
yukarıdaki login ekranı karşısına gelecektir. Bu ekran da kullanıcı KULLANICI
ADI ve ŞİFRE sini girerek, kullanıcı yetkilendirmesine göre kullanıcı
anasayfasına yönlendirilecek.
4.1.2. Anasayfa
Bu ekranda kullanıcı “ÇALIŞAN” oturumu açmıştır ve kullanıcıya “Müşteri”
“Ürün” “Sipariş” ve “Stok” gibi işlevsel butonlarla karşılanacaktır. Kullanıcın
yapmak istediği işlevi butonlar vasıtası ile işlevleri yönetebilir.
4.1.3.
Hızlı Ekle
“Hızlı Ekle” panelinde kullanıcıya ürün ve sipariş ekleme
veya mesaj ve mail gönderme seçenekleri sunar.
4.1.4.
Müşteri Paneli
Müşteri Panelinde müşteri ekleyebilir,
müşteri silebilir yada müşteri bilgilerini düzenleyebilir.
4.1.5.
Müşteri Ekle
“Müşteri Ekle” butonu vasıtası ile sisteme müşteri
detaylarını girerek yeni bir müşteri oluşturabilir.
4.1.6.
Müşteri Sil
“Müşteri Sil” işlevi sayesinde sistemden
müşteri datalarını silebilir.
4.1.7.
Müşteri Düzenle
“Müşteri Düzenle” işlevinde çalışanlar müşterilerin
bilgilerini güncelleyebilir.
4.1.8.
Ürün Ekle
“Ürün Ekle” işlevinde kullanıcı sisteme yeni bir ürünü
bilgileri ve stoklarıyla beraber ekleyebilir.
4.1.9.
Ürün sil
Kullanıcı sistemden ürünü ve bilgilerini silebilir.
4.1.10.
Ürün Düzenle
Kullanıcı sistemden ürün ismini detaylarını stok
miktarını değiştirebilir.
4.1.11.
Azalan Ürün
Azalan Ürünler ekranında kullanıcıya bilgilendirme
amaçlı, stoklar hakkında bilgi verir. Ürünlerin ilk sisteme giriş anındaki stok
miktarı ve mevcuttaki stoktaki miktarını karşılaştırma imkanı sunar.
4.1.12.
En Çok Satan Ürünler
En çok Satanlar ekranında ürünler içinde en çok satılan
ürünü bilgilendirme amaçlı grafikte gösterir.
4.1.13.
Satılmamış Ürünler
Ürünün
stok miktarında hiçbir hareket olmamış yada
sipariş oluşturulmamış ürünü gösterir.
4.1.14.
Sipariş Paneli
Sipariş paneli kullanıcıya sipariş ekleme, düzenleme ve
durumu hakkında kullanıcıya işlevsellikler sunar.
4.1.15.
Sipariş Ekle
Sipariş Ekle işlevi sayesinde sisteme yeni bir sipariş
girişi yapılabilir.
4.1.16.
Sipariş Durumu
Sipariş Durumu ekranı kullanıcıya siparişlerin hangi
aşama da olduğunu gösterir.
4.1.17.
Sipariş Düzenle
Sipariş düzenle ekranı sayesinde sistemdeki sipariş
güncellenebilir.
4.1.18.
Mesaj Oku
Mesaj Oku ekranı kullanıcıya gönderilen mesajları
gösterir. Buradaki mesajların üzerine tıklayarak içeriğini inceleyebilir.
4.1.19.
Mesaj Gönder
Mesaj gönder butonu sayesinde sistemdeki kullanıcılara
mesaj atabilir.
4.1.20.
Pop3 Ayarları
POP3 ayarları ekranı sistemden mail atabilmek için
ayarların yapılması gereken ekrandır.
4.2. Yönetim Paneli Arayüzü
4.2.1. Login
CRM uygulaması kullanacak kişinin herhangi bir tarayıcı
vasıtası ile http://crm.mindstorm.science/login.aspx adresine girerek
yukarıdaki login ekranı karşısına gelecektir. Bu ekran da kullanıcı KULLANICI
ADI ve ŞİFRE sini girerek, kullanıcı yetkilendirmesine göre kullanıcı
anasayfasına yönlendirilecek.
4.2.2. Anasayfa
Bu ekranda kullanıcı “Admin” oturumu açmıştır ve kullanıcıya “Müşteri”
“Ürün” “Sipariş” “Stok” “Çalışan” “Departmanlar” gibi işlevsel butonlarla
karşılanacaktır. Kullanıcın yapmak istediği işlevi butonlar vasıtası ile
işlevleri yönetebilir.
4.2.3.
Hızlı Ekle
“Hızlı Ekle” panelinde kullanıcıya ürün sipariş ve
çalışan ekleme veya mesaj ve mail gönderme seçenekleri sunar.
4.2.4.
Müşteri Paneli
Müşteri Panelinde müşteri ekleyebilir, müşteri silebilir yada müşteri
bilgilerini düzenleyebilir.
4.2.5.
Müşteri Ekle
“Müşteri Ekle” butonu vasıtası ile sisteme müşteri
detaylarını girerek yeni bir müşteri oluşturabilir.
4.2.6.
Müşteri Sil
“Müşteri
Sil” işlevi sayesinde sistemden müşteri datalarını silebilir.
4.2.7.
Müşteri Düzenle
“Müşteri Düzenle” işlevinde çalışanlar müşterilerin
bilgilerini güncelleyebilir.
4.2.8.
Ürün Paneli
Ürün Panelinde ürün ekleyebilir, ürün silebilir yada ürün bilgilerini
düzenleyebilir.
4.2.9.
Ürün Ekle
“Ürün Ekle” işlevinde kullanıcı sisteme yeni bir ürünü
bilgileri ve stoklarıyla beraber ekleyebilir.
4.2.10.
Ürün sil
Yönetici sistemden ürünü ve bilgilerini silebilir.
4.2.11.
Ürün Düzenle
Kullanıcı sistemden ürün ismini detaylarını stok
miktarını değiştirebilir.
4.2.12.
Azalan Ürün
Azalan Ürünler ekranında kullanıcıya bilgilendirme
amaçlı, stoklar hakkında bilgi verir. Ürünlerin ilk sisteme giriş anındaki stok
miktarı ve mevcuttaki stoktaki miktarını karşılaştırma imkanı sunar.
4.2.13.
En Çok Satan Ürünler
En çok Satanlar ekranında ürünler içinde en çok satılan
ürünü bilgilendirme amaçlı grafikte gösterir.
4.2.14.
Satılmamış Ürünler
Ürünün
stok miktarında hiçbir hareket olmamış yada
sipariş oluşturulmamış ürünü gösterir.
4.2.15.
Sipariş Paneli
Sipariş paneli kullanıcıya sipariş ekleme, düzenleme,
silme ve durumu hakkında kullanıcıya işlevsellikler sunar.
4.2.16.
Sipariş Ekle
Sipariş Ekle işlevi sayesinde sisteme yeni bir sipariş
girişi yapılabilir.
4.2.17.
Sipariş Durumu
Sipariş Durumu ekranı kullanıcıya siparişlerin hangi
aşama da olduğunu gösterir.
4.2.18.
Sipariş Durumu Güncelleme
Sipariş Durum ekranında herhangi bir sipariş detaylarını
ilerleyişini kontrol etmek için siparişin üzerine tıklanır. Gelen ekranda
siparişi durumunu ilerletebilir, iptal edebilir, geri alabilir ya da silebilir
4.2.19.
Sipariş Düzenle
Sipariş düzenle ekranı sayesinde sistemdeki sipariş
güncellenebilir.
4.2.20.
Mesaj Paneli
Mesaj Panelinde mesaj okuyabilir ya da gönderebilirsiniz
4.2.21.
Mesaj Oku
Mesaj Oku ekranı kullanıcıya gönderilen mesajları
gösterir. Buradaki mesajların üzerine tıklayarak içeriğini inceleyebilir.
Mesajın içeriği ekranında mesajın ne zaman kimden ve
mesajın içeriğini gösterir.
4.2.22.
Mesaj Gönder
Mesaj gönder butonu sayesinde sistemdeki kullanıcılara
mesaj atabilir.
4.2.23.
Departmanlar
Departmanlar panelinde sisteme yeni bir departman
ekleyebilir yada silebilir.
4.2.24.
Departman Ekle
Departman Ekle ekranında kullanıcı sisteme yeni bir
departman ekleyebilir.
4.2.25.
Departman Sil
Departman Sil işlevi ile sistemden mevcut sistemi
silebilir.
4.2.26.
Sistem Durumu
Sistem Durumu ekranında uyarılar ve loglar mevcuttur.
4.2.27.
Uyarılar
Uyarılar ekranında sistemde ki uyarıları tablo şeklinde
gösterir.
4.2.28.
Log
Loglar ekranında kullanıcı girişlerini ve detaylarını
gösterir.
4.2.29.
Pop3 Ayarları
POP3 ayarları ekranı sistemden mail atabilmek için
ayarların yapılması gereken ekrandır.
5. Kullanıcı Klavuzu
CRM
Kullanıcı klavuzuna bu bağlantıya tıklayarak ulaşabilirsiniz.