1.   Öz

Yazılım geliştirme projesi kapsamında seçtiğimiz projenin analiz belgesinde ihtiyaçlarımızı belirtmiş olup, belirttiğimiz ihtiyaçlarımız doğrultusunda projenin mimari yapısı tasarım belgesinde gösterilmiştir. Tasarım belgesinde sunmuş olduğumuz fonksiyonlar, ilişki diyagramları vb. diyagramlarla göstermiş olduğumuz bileşenlerin kodlanmasıyla bu gerçekleştirim belgesinde kullanıcı arayüzleri, veri tabanı tabloları ve modüler yapılar sunulmuştur. Proje tasarım belgesinde yapılacağı öngörülen çalışmalara sistemin elverişliliği doğrultusunda mütabık kalınmıştır. Tasarım raporu aşamasından önce öngörülemeyen bazı fikir ayrılıkları ve CRM konusuna vakıf olamamaktan dolayı karşılaşılan sorunlar açıklanacaktır. Bu gerçekleştirim belgesinde; tasarımdan sapmalar, bunlara bulunan çözümler, yazılım bileşenleri, bu bileşenlerin görevleri, yazılımdan elde edilen ekran çıktıları ve kullanıcı kılavuzu yer almaktadır.

2.   Karşılaşılan Sorunlar ve Uygulanan Çözümler

 

Proje kapmasında hazırladığımız raporlardan tasarım raporunda projeyi geliştirmek için "nasıl" sorusuna verdiğimiz cevapların proje kapsamında nasıl ilerlediği sorunlar çıktığı ve bunlara nasıl bir çözüm bulunduğu hakkında bilgiler verilecektir. Analiz raporu hazırlanırken nelere ihtiyaç duyduklarımızı belirtmiştik Proje kapsamında hemen hemen hiç sorun yaşanmamış ancak bazı başlıkları projeden çıkarma kararı alınmıştır. Bu çıkarmalar analiz raporundaki sapmalardan kaynaklanmaktadır. Bu sapmalara karşın proje kapsamında projeyi tekrar baştan yapacak gibi sorunlarla karşılaşılmamıştır.

 

3.   Yazılımın Bileşenleri ve Görevleri

3.1. Veritabanı

Proje geliştirmede kullanılan Microsoft ASP.NET ile uyumluluk gösteren MS SQL veritabanı programını kullanılarak veritabanı gerçeklenecektir. Oluşturulan veritabanı aşağıdaki şemada ayrıntılı bir biçimde gösterilmektedir.

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\database_sema.JPG

 

 

 

3.2. İş Mantığı ve Nesne Eşleme Modülü

Aşağıdaki ouşturulan şemadaki nesneler hazırlanan veritabanındaki nesnelerin karşılığı sınıflarımızdır. ASP.NET üzerinde yapılacak bütün işlemlerde bu sınıflar üzerinde işlem yapılır. Proje kapsamında LINQ to MS SQL ögesi projeye entegre edilerek daha sonra veritabanına yine bu nesneler aracılığıyla güncelleme/ekleme/seçme işlemleri yapılır.

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\kodlar\CRUD.JPG

CRUD

Bu sınıf ile veritabanına “Create,Update,Delete ve Select” sorguları gönderilmekte, geriye bool ve IQueryable olarak sonuç gönderilmektedir.

 

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\kodlar\dataclassdbml.JPG

 

DataClasses.dbml

Veritabanında kullanılan tablo ve sütunlar ile bunların veri tipleri haritalanarak , özellikle programatik ortamlarda tasarlanan nesneler üzerinde, SQL cümlelerine benzer ifadeler ile sorgulamalar yapılmasına izin vermektedir. Böylece veritabanı üzerindeki nesnel yapıları programatik ortamda ifade edebileceğimiz Database Markup Language(dbml) dosyası otomatik olarak oluşturulmaktadır.

 

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\kodlar\presenter.JPG

Presenter

Sunum katmanı üzerinde olan bu sınıf ile proje içerisinde kullanılan DropDownList ve Repeater gibi kontrollerin içeriğinin doldurulması ve gerekli geri dönüşlerde Client tarafında bir içerik oluşturulmasını sağlamaktadır.

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\kodlar\setget.JPG

Setget

Bu metotlar sayesinde veri tabanındaki private tanımlı değişkenlere erişip onlara değer girmeye yarar.

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\kodlar\webservis.JPG

Webservis

Ajax Control Toolkit üzerinde auto complate extender için bir replace , trim sınıflarıyla  prefixText’e gerekli anahtar kelimelerin geri dönüşünü uygun bir formata dönüştürerek sorgulatmaya yarar.

4.   Yazılımdan Kesitler

4.1. CRM Kullanıcı Arayüzleri

Müşteri İlişkileri Yönetimi(CRM) basit, anlaşılabilir ve kolay yönetilebilir şekilde tasarlanmıştır. Analiz Tasarım belgelerinde anlatıldığı gibi projede yapılması gereken modüller projeye entegre edilmiş ve sırasıyla aşağıda teknik bilgiler verilerek arayüzler gösterilmiştir.

 

4.1.1.   Login

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\kullanicigiris.JPG

CRM uygulaması kullanacak kişinin herhangi bir tarayıcı vasıtası ile http://crm.mindstorm.science/login.aspx adresine girerek yukarıdaki login ekranı karşısına gelecektir. Bu ekran da kullanıcı KULLANICI ADI ve ŞİFRE sini girerek, kullanıcı yetkilendirmesine göre kullanıcı anasayfasına yönlendirilecek.

 

4.1.2.   Anasayfa

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisananasayfa.JPG

Bu ekranda kullanıcı “ÇALIŞAN” oturumu açmıştır ve kullanıcıya “Müşteri” “Ürün” “Sipariş” ve “Stok” gibi işlevsel butonlarla karşılanacaktır. Kullanıcın yapmak istediği işlevi butonlar vasıtası ile işlevleri yönetebilir.

 

4.1.3.    Hızlı Ekle

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanhizliekle.JPG

“Hızlı Ekle” panelinde kullanıcıya ürün ve sipariş ekleme veya mesaj ve mail gönderme seçenekleri sunar.

 

4.1.4.    Müşteri Paneli

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanmusteri.JPG

Müşteri Panelinde müşteri ekleyebilir, müşteri silebilir yada müşteri bilgilerini düzenleyebilir.

 

4.1.5.    Müşteri Ekle

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanmusteriekle.JPG

 

“Müşteri Ekle” butonu vasıtası ile sisteme müşteri detaylarını girerek yeni bir müşteri oluşturabilir.

 

4.1.6.    Müşteri Sil

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanmusterisil.JPG

“Müşteri Sil” işlevi sayesinde sistemden müşteri datalarını silebilir.

 

 

4.1.7.    Müşteri Düzenle

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanmusteriduzenle.JPG

“Müşteri Düzenle” işlevinde çalışanlar müşterilerin bilgilerini güncelleyebilir.

 

 

 

4.1.8.    Ürün Ekle

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanurunekle.JPG

“Ürün Ekle” işlevinde kullanıcı sisteme yeni bir ürünü bilgileri ve stoklarıyla beraber ekleyebilir.

 

4.1.9.    Ürün sil

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanurunsil.JPG

Kullanıcı sistemden ürünü ve bilgilerini silebilir.

 

4.1.10. Ürün Düzenle

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanurunduzenle.JPG

Kullanıcı sistemden ürün ismini detaylarını stok miktarını değiştirebilir.

 

4.1.11. Azalan Ürün

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanazalanurun.JPG

Azalan Ürünler ekranında kullanıcıya bilgilendirme amaçlı, stoklar hakkında bilgi verir. Ürünlerin ilk sisteme giriş anındaki stok miktarı ve mevcuttaki stoktaki miktarını karşılaştırma imkanı sunar.

 

4.1.12. En Çok Satan Ürünler

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanencoksatan.JPG

En çok Satanlar ekranında ürünler içinde en çok satılan ürünü bilgilendirme amaçlı grafikte gösterir.

 

4.1.13. Satılmamış Ürünler

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisansatilmamis.JPG

Ürünün stok miktarında hiçbir hareket olmamış yada  sipariş oluşturulmamış ürünü gösterir.

 

4.1.14. Sipariş Paneli

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisansiparis.JPG

Sipariş paneli kullanıcıya sipariş ekleme, düzenleme ve durumu hakkında kullanıcıya işlevsellikler sunar.

 

4.1.15. Sipariş Ekle

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisansiparisekle.JPG

Sipariş Ekle işlevi sayesinde sisteme yeni bir sipariş girişi yapılabilir.

 

4.1.16. Sipariş Durumu

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisansiparisdurumu.JPG

Sipariş Durumu ekranı kullanıcıya siparişlerin hangi aşama da olduğunu gösterir.

 

4.1.17. Sipariş Düzenle

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisansiparisduzenle.JPG

Sipariş düzenle ekranı sayesinde sistemdeki sipariş güncellenebilir.

 

 

4.1.18. Mesaj Oku

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanmesajoku.JPG

Mesaj Oku ekranı kullanıcıya gönderilen mesajları gösterir. Buradaki mesajların üzerine tıklayarak içeriğini inceleyebilir.

 

 

4.1.19. Mesaj Gönder

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanmailgonder.JPG

Mesaj gönder butonu sayesinde sistemdeki kullanıcılara mesaj atabilir.

 

 

 

 

4.1.20. Pop3 Ayarları

 

Description: C:\Users\Aslankeser\Desktop\crm ekranlar\calisan\calisanpop3ayarlari.JPG

POP3 ayarları ekranı sistemden mail atabilmek için ayarların yapılması gereken ekrandır.

 

4.2. Yönetim Paneli Arayüzü

4.2.1.   Login

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\kullanicigiris.JPG

CRM uygulaması kullanacak kişinin herhangi bir tarayıcı vasıtası ile http://crm.mindstorm.science/login.aspx adresine girerek yukarıdaki login ekranı karşısına gelecektir. Bu ekran da kullanıcı KULLANICI ADI ve ŞİFRE sini girerek, kullanıcı yetkilendirmesine göre kullanıcı anasayfasına yönlendirilecek.

 

 

 

4.2.2.   Anasayfa

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\anasayfa.JPG

Bu ekranda kullanıcı “Admin” oturumu açmıştır ve kullanıcıya “Müşteri” “Ürün” “Sipariş” “Stok” “Çalışan” “Departmanlar” gibi işlevsel butonlarla karşılanacaktır. Kullanıcın yapmak istediği işlevi butonlar vasıtası ile işlevleri yönetebilir.

 

 

4.2.3.    Hızlı Ekle

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\hizliekle.JPG

“Hızlı Ekle” panelinde kullanıcıya ürün sipariş ve çalışan ekleme veya mesaj ve mail gönderme seçenekleri sunar.

 

 

4.2.4.    Müşteri Paneli

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\musteri.JPG

Müşteri Panelinde müşteri ekleyebilir, müşteri silebilir yada müşteri bilgilerini düzenleyebilir.

 

 

4.2.5.    Müşteri Ekle

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\musteriekle.JPG

“Müşteri Ekle” butonu vasıtası ile sisteme müşteri detaylarını girerek yeni bir müşteri oluşturabilir.

 

 

4.2.6.    Müşteri Sil

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\musterisil.JPG

“Müşteri Sil” işlevi sayesinde sistemden müşteri datalarını silebilir.

 

 

4.2.7.    Müşteri Düzenle

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\musteriduzenle.JPG

“Müşteri Düzenle” işlevinde çalışanlar müşterilerin bilgilerini güncelleyebilir.

 

4.2.8.    Ürün Paneli

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\urun.JPG

Ürün Panelinde ürün ekleyebilir, ürün silebilir yada ürün bilgilerini düzenleyebilir.

 

 

4.2.9.    Ürün Ekle

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\urunekle.JPG

“Ürün Ekle” işlevinde kullanıcı sisteme yeni bir ürünü bilgileri ve stoklarıyla beraber ekleyebilir.

 

 

4.2.10. Ürün sil

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\urunsil.JPG

Yönetici sistemden ürünü ve bilgilerini silebilir.

 

 

4.2.11. Ürün Düzenle

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\urunduzenle.JPG

Kullanıcı sistemden ürün ismini detaylarını stok miktarını değiştirebilir.

 

 

4.2.12. Azalan Ürün

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\azalanurun.JPG

Azalan Ürünler ekranında kullanıcıya bilgilendirme amaçlı, stoklar hakkında bilgi verir. Ürünlerin ilk sisteme giriş anındaki stok miktarı ve mevcuttaki stoktaki miktarını karşılaştırma imkanı sunar.

 

 

 

4.2.13. En Çok Satan Ürünler

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\coksatilanurunler.JPG

En çok Satanlar ekranında ürünler içinde en çok satılan ürünü bilgilendirme amaçlı grafikte gösterir.

 

 

4.2.14. Satılmamış Ürünler

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\satilmamisurun.JPG

Ürünün stok miktarında hiçbir hareket olmamış yada  sipariş oluşturulmamış ürünü gösterir.

 

 

4.2.15. Sipariş Paneli

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\siparis.JPG

Sipariş paneli kullanıcıya sipariş ekleme, düzenleme, silme ve durumu hakkında kullanıcıya işlevsellikler sunar.

 

 

4.2.16. Sipariş Ekle

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\siparisekle.JPG

Sipariş Ekle işlevi sayesinde sisteme yeni bir sipariş girişi yapılabilir.

 

 

4.2.17. Sipariş Durumu

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\siparisdurumu.JPG

Sipariş Durumu ekranı kullanıcıya siparişlerin hangi aşama da olduğunu gösterir.

 

 

4.2.18. Sipariş Durumu Güncelleme

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\siparisdurumuguncelleme.JPG

Sipariş Durum ekranında herhangi bir sipariş detaylarını ilerleyişini kontrol etmek için siparişin üzerine tıklanır. Gelen ekranda siparişi durumunu ilerletebilir, iptal edebilir, geri alabilir ya da silebilir

 

4.2.19. Sipariş Düzenle

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\siparisduzenle.JPG

Sipariş düzenle ekranı sayesinde sistemdeki sipariş güncellenebilir.

 

 

4.2.20. Mesaj Paneli

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\mesaj.JPG

Mesaj Panelinde mesaj okuyabilir ya da gönderebilirsiniz

 

4.2.21. Mesaj Oku

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\mesajoku1.JPG

Mesaj Oku ekranı kullanıcıya gönderilen mesajları gösterir. Buradaki mesajların üzerine tıklayarak içeriğini inceleyebilir.

 

 

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\mesajoku2.JPG

Mesajın içeriği ekranında mesajın ne zaman kimden ve mesajın içeriğini gösterir.

 

4.2.22. Mesaj Gönder

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\mesajgonder.JPG

Mesaj gönder butonu sayesinde sistemdeki kullanıcılara mesaj atabilir.

 

 

4.2.23.               Departmanlar

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\departman.JPG

Departmanlar panelinde sisteme yeni bir departman ekleyebilir yada silebilir.

 

4.2.24. Departman Ekle

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\departmanekle.JPG

Departman Ekle ekranında kullanıcı sisteme yeni bir departman ekleyebilir.

 

4.2.25. Departman Sil

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\departmansil.JPG

Departman Sil işlevi ile sistemden mevcut sistemi silebilir.

 

 

 

4.2.26.               Sistem Durumu

 

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\sistemdurumu.JPG

Sistem Durumu ekranında uyarılar ve loglar mevcuttur.

 

4.2.27.               Uyarılar

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\adminuyarilar.JPG

Uyarılar ekranında sistemde ki uyarıları tablo şeklinde gösterir.

 

4.2.28.               Log

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\adminlog.JPG

Loglar ekranında kullanıcı girişlerini ve detaylarını gösterir.

 

4.2.29. Pop3 Ayarları

 

Description: C:\Users\semih.aslankeser\Desktop\crm ekranlar\admin\adminpop3ayarlari.JPG

POP3 ayarları ekranı sistemden mail atabilmek için ayarların yapılması gereken ekrandır.

 

 

5.   Kullanıcı Klavuzu

 

CRM Kullanıcı klavuzuna bu bağlantıya tıklayarak ulaşabilirsiniz.