PAnaliz Belgesi

 

 

Mobil Otel Sistemi (MOS)

 

Tolga SOFUOĞLU, Özgür ERGÜN
Özgeçmiş1 , Özgeçmiş2

 

 

Analiz Belgesi

Yazılım Geliştirme Projesi

Bilgi Teknolojileri Sertifika Programı

İDEA: ODTÜ Sanal Kampüsü
  

 

25.05.2009



Öz

Bu analiz belgesi, Mobil Otel Sistemi projesine ait ihtiyaçların ve projenin tanımlanması amacı ile hazırlanmıştır. İhtiyaçların çeşitli mühendislik yöntemleri ile belirlendiği bu döküman ; Genel Durum Mimari Şeması’nın yanında nesneye yönelik çözümleme yöntemlerinin ışığında bazı UML diagramları ile tanımlanmıştır. Bunların yanında, proje planı ve uygulama takvimi de bu belgenin sonuna eklenmiştir.

Proje Tanımı

Mobil Otel Sistemi, turizm sektöründe kullanılmak üzere otel misafirlerinin çeşitli ihtiyaçlarının çok daha kolay ve hızlı bir şekilde karşılanması düşünülerek geliştirilmiştir. Verilecek olan hizmetler, otel hizmetleri ve müşteri ihtiyaçları doğrultusunda şekillenebileceği gibi, programın ilk aşamasında çift yönlü iletişim kullanılarak aşağıdaki modüllerin gerçekleştirilmesi düşünülmüştür. Oda servisi modülü, misafirlerin otelin admin panelinden güncellediği menüden fiyatları görebilmesi ve sipariş verebilmesi hedeflenmiştir. Arıza/eksik bildirimi modülünde misafirler, daha once tanımlanmış menülerden arızalarını tanımlayabilecek (örn: Klima TV.) ve odasındaki eksikleri bildirip talep edebilecektir. Standart Hatırlatmalar ile otelin standart (yemek saatleri, çay saatleri vb. ) programlarını misafirlere hatırlatabileceği bir hizmetin sağlanması amaçlanmıştır. Anlık hatırlatmalarla, günlük olarak gelişebilecek (animasyonlar, günlük turlar) etkinlikleri duyurmada kullanılacak ve rezervasyon kaydedebilecektir. Anket Formları ile otel yönetimi admin panelinden hazırladığı anketi misafirlerine uygulayabileceklerdir. Mobil Otel Sistemi (MOS) ile, tatil yapan turistlerin otel personeli ile rahatça iletişim kurarak hizmet alabilmesinin yanı sıra çoklu dil opsiyonu olmasından dolayı birebir iletişim halinde yaşanacak zorlukların da önüne geçmesi arzulanmıştır.

Sistem Mimarisi

Genel durum mimari şeması, sistemin etkileşim kurduğu dışsal varlıklar (diğer sistemler, cihazlar ve kişiler) ve etkileşimin durumunu tanımlamaktadır. Bu model üzerinde ; sistemdeki, kullanıcı arayüzlerindeki ve destek birimlerindeki verilerin içeri ve dışarı dogru akışını sunmaktayız.

Şekil 1 - Genel Durum Mimari Şeması (Mobil Sistem)



Şekil 2 - Genel Durum Mimari Şeması (Yönetim Sistemi)

İsterler Analizi (Requirements Analysis)

Projede nesne yönelimli çözümleme yöntemi kullananılmaktadır. Nesne yönelimli yaklaşımı kullanırken kullanım örnekleri, aktivite ve sınıf diyagramlarından yararlanılmıştır.

Kullanım Örnekleri

Aşağıda modellenmiş olan kullanım örnekleri diagramı ; kullanımlar, aktörler, bunların ilişkileri ve sistem sınırlarını göstermektedir.Bu analiz modelinde sistemin desteklediği iş modeline üst seviyeden bir bakış kazandırılması amaçlanmıştır.
Şekil 3 - Kullanım Örnekleri Şeması

  • Sistemle etkileşim içerisinde olan aktörler; otel misafirleri, resepsiyonist, halkla ilişkiler sorumlusu ve tur acenta sorumlusudur.
  • Mobil sistemdeki temel kullanımlar ; hizmet talebi ve sistem mesajlarıdır. Bununla beraber, arıza bildirimi ve oda servisi hizmet taleplerini genişletir. Anket doldurulması ve hatırlatma okunması da sistem mesajlarını genişletir. Bazı mesajlar çift yönlüdür dolayısıyla cevap da verilebilir. Bu cevaplar yazıyla cevap ve seçerek cevap olarak genişletilir.
  • Yönetim sistemindeki temel kullanımlar ; hizmet takibi, oda menüsünün hazırlanması, hatırlatmaların girilmesi, anket hazırlanması ve günlük turların sisteme girilmesidir. Hatırlatma girişi, standart hatırlatma girişi ve anlık hatırlatma girişi durumları tarafından genişletilir.
  • Yönetim sistemindeki hizmet takibi, mobil sistemden gelen hizmet talepleri tarafından harekete geçirilir. Dolayısıyla hizmet talebi, hizmet takibinin gerekli bir parçası olarak gösterilmiştir.
  • Aktivite Diyagramları

    İş akışları, misafirden yönetici aktörlere ve yönetici aktörlerden misafire doğru çift yönlü olarak akmaktadır. Görüldüğü gibi iki sistem arasındaki geçişler misafirin hizmet talep etmesi ve yönetici aktörlerin misafire mesaj göndermeleri aşamasında gerçekleşir. Bu geçişlerin birer activity diagramı ile gösterilmesi yararlı olacaktır. Aşağıda, oda servisi talebi ve anlık hatırlatmalar üzerinden birer örneklendirme yapılmıştır :
    Şekil 4 - Oda Servisi, Aktivite Diyagramı

    Şekil 5 - Anlık Hatırlatma, Aktivite Diyagramı

    Sınıf Diyagramı

    Nesne yönelimli yaklaşımda sınıf diagramları, hem çözümleme hem de tasarım aşamasında kullanım alanı bulmaktadır. Bu çözümleme belgesinde sınıf diagramlarını sadece çözümleme açısından ele alıp, üst düzeyde bir bakış sağlamaya çalışmaktayız. Bu doğrultuda modellediğimiz sınıflarımızda sınırlı sayıda niteliği göstererek, operasyonları ve veri tiplerini bu aşamada es geçerek, sınıf yapısı ve ilişkilere dikkat çekmeye çalışıyoruz.

    Şekil 6 - Sınıf Diyagramı


    Proje Planı ve Uygulama Takvimi

    Tasarım : 8 Haziran 2009

    • Sınıf ve sequence gibi diyagramlar ile uygulama tasarımı yapılacak
    • Veritabanı tasarımı yapılacak
    Gerçekleştirim : 3 Temmuz 2009
    • Mobil (PDA) uygulaması tamamlanacak
    • Yönetim sistemi uygulaması tamamlanacak. ( Admin panel )
    Test : 7 Temmuz 2009
    • Test senaryolarının üzerinden geçilecek
    • Test sonuç belgesi hazırlanacak
    Sunum : 11-12 Temmuz 2009
    • Gerçekleştirilen yazılım projesinin sunumu yapılacak.