PAnaliz Belgesi  
 

 

SANAL SINIF

 

NİLAY ŞAHİN

DUYGU YİĞİT

CİĞDEM ÖZAKIN

BETÜL SOFUOĞLU

 

 

Analiz Belgesi

Yazılım Geliştirme Projesi

Bilgi Teknolojileri Sertifika Programı

İDEA: ODTÜ Sanal Kampüsü
  

 

Tarih
25 Mayıs 2009


    Öz

    Projemizin analiz aşamasında; sanal ortamda oluşturulan ve öğrenci, veli, öğretmen üçlüsünü bir araya getiren sistem, bileşenlerine ayrılmıştır.Kullanıcılar tarafından oluşturulan girdiler ve sistem çıktıları mimari genel durum şeması yardımıyla gösterilmiştir.Öğretmen ,öğrenci ,veli ve sistem yöneticisinin içinde bulunabileceği durumları ve ortak kullanım alanlarını göstermek için use case diyagramlarından faydalanılmıştır.Ayrıca sistemde öğretmen-öğrenci ve öğretmen-veli arasında bilgi akışı;buna ek olarak öğrencilerin foruma katılımlarına göre ek puan hesaplayan bir sistem olduğundan bu üç temel işlevde ayrı ayrı iş akışı diyagramları aracılığıyla gösterilmiştir.Belgenin amacı bu diyagramlar aracılığıyla tasarım öncesi sistem isterlerinin belirlenmesi,sistemde oluşabilecek durumların saptanması ve işleyişin kesin bir şekilde belirlenmesidir.

    Proje Tanımı

    Sanal sınıf uygulaması öğretmen öğrenci ve velinin internet ortamında buluşmasını sağlayan web tabanlı okula yardımcı bir eğitim-öğretim programıdır.Sistemde dört kullanıcı mevcuttur.Sistem yöneticisi,öğretmen,öğrenci ve veli.
    Sistem yöneticisi; her türü kullanıcı kaydının farklı yetkilendirmelerle sisteme girişini yaparak; öğretmen-öğrenci, öğretmen-ders ve öğrenci-veli bağlantılarını oluşturur ve bu kullanıcılar için gerekli tüm güncellemeleri gerçekleştirir.Ders materyalleri, değerlendirme aktiviteleri,öğretmen raporunu sisteme ekleyip çıkarır.Ayrıca sistemde oluşturacağı takvim aracılığıyla sitede duyurular(sınav tarihleri,okuldaki sosyal etkinlikler vb) yayınlar. Öğretmen ve öğrenci ile iletişimi ise mail yada forum aracılığıyla gerçekleşir. Forumu kullanmak demek, forumda tartışma konusu oluşturmak ve oluşturulan tartışma konularına yanıt verebilmek demektir.
    Öğretmeninde; sisteme ders materyalleri, değerlendirme aktiviteleri,öğretmen raporunu sisteme ekleyip çıkarma yetkisi bulunmaktadır.Sistem yöneticisine bağlı kalmadan sisteme istediğini yükleyebilmesi amacıyla bu yetkilendirme yapılmıştır.Öğretmenin öğrenci ve veli ile iletişimi farklı arayüzlerden gerçekleşmektedir.Öğretmen veliyi öğrenciye bağlı olarak görür.Öğretmen ve veliye aynı öğretmen raporunu ulaştırır.Buna ek olarak sadece veli ile , öğrenci hakkında karşılıklı yorum yapabilecekleri bir ortam vardır.Öğretmenin öğrenci ile iletişimi ise mail,mesaj ve forum yoluyla gerçekleştirilir.Forumda, öğrencinin katılımını artırmak amacıyla bir puanlama sistemi mevcuttur.Öğrencinin tartışma konusu açabilmek için puana ihtiyacı vardır.İhtiyacı olan bu puanı da açılan konulara cevap yazarak kazanır.Öğretmen bu puanlama sisteminin yöneticisidir.Gereksiz cevapları önlemek amacıyla; yazılan cevap öğretmenin onayından geçtikten sonra öğrenci lehine puana dönüşür.
    Öğrenci; derslerle ilgili tüm materyallere, ek kaynakları içeren linklere, çözümlü örneklere, bireysel sınav sonucu ve devamsızlık bilgilerine sistem aracılığı ile istediği an ulaşabilmektedir.Ayrıca etkileşimli alıştırmaları çözer ve ödevleri sistem aracılığıyla öğretmene gönderir.Ödevlerin geri bildirimini öğretmen yapar.Etkileşimli alıştırmaların puanlanması ise sistem tarafından,doğru yanlış sayısına göre yapılır.Forumu kullanarak arkadaşları,öğretmenleri ve sistem yöneticisi ile iletişimini sağlar.
    Veli; sadece öğretmenle etkileşim içerisindedir.Öğretmenin gönderdiği öğrenci raporunu okur.Ayrıca mesajlar aracılığıyla öğrenci hakkında, öğretmenle karşılıklı yorum yapabilir ve fikir alışverişinde bulunabilir.
    Otomatik karne; dönem sonunda öğretmen ve öğrenciye sunulan karnedir.Öğretmen raporu ve hesaplanan bilgilerden oluşur.Öğretmen raporu öğretmenin değerlendirmeleri sonucu oluşan bir rapordur.Sınav notu,ödev notu,devamsızlık bilgisi ve öğretmenin öğrenci hakkındaki yorumunu içerir.Hesaplanan bilgiler ise öğrencinin sistemle etkileşimi sonucunda sistem tarafından hesaplanır.

Sistem Mimarisi

    Sanal Sınıf Uygulamasındaki sistem bileşenlerini yukarıdaki grafikte gözüktüğü gibi gruplandırabiliriz.

  • Kullanıcılar: Öğrenci, öğretmen, veli ve veritabanı ile kullanıcıların yönetiminden sorumlu bir sistem yöneticisi.

  • Ders Materyalleri:

    - Ders Programı: Yıllık ya da dönemlik anlatılacak konu başlıkları, toplam ders saatini içeren bilgiler.

    - Ders İçeriği: Konu anlatımları

    - Çözümlü Örnekler: Konu anlatımına konuyu pekiştirmeye yönelik örnek sorular

    - Kaynaklar: Yararlı internet linkleri, kitaplar, yayınlar

  • Değerlendirme Aktiviteleri:

    - Etkileşimli Alıştırmalar: Çoktan seçmeli sorulardan oluşur. Sistemde oluşturulmuş bir form kullanılarak, öğretmen ya da sistem yöneticisi soruları, şıkları ve cevapları veritabanına girer.

    - Ödev: Ödev sorularının altında cevapların yazılabileceği metin kutuları bulunur. Yanıtlar bu metin kutusu kullanılarak da gönderilebilir.

  • Otomatik karne: Öğretmen raporundan ve sistemin kendi hesapladığı bilgilerden oluşur.

  • Haberleşmeler: Mesaj, chat ve ilan panosu yardımıyla haberleşme sağlanır.

  • Forum Girdileri: Forumda konu başlıkları yaratılabilir. Bu konu başlıklarının altına cevaplar yazılabilir.

Genel Durum Mimari Şeması (Architecture Context Diagram)

 


    Dışsal varlıklar: 4 ayrı kullanıcıdan oluşur. Bu 4 kullanıcı, öğrenci, öğretmen, veli ve tüm kullanıcıların ve veritabanının yönetiminden sorumlu olan sistem yöneticisidir.

  • Her kullanıcı, kullanıcı adı ve şifresiyle sisteme giriş yapar.

  • Öğretmen kullanıcısı sisteme ders materyalleri, değerlendirme aktiviteleri, öğrencinin devamsızlık bilgisi ve sınav notunu, ödev notunu, öğrenci hakkındaki kişisel raporunu veya okul hakkında ilanlar girer.

  • Öğrenci kullanıcısı değerlendirme aktivitelerini yaparken cevaplarını girer.

  • Tüm kullanıcılar birbirine mesaj gönderebilir.

  • Hem öğretmen hem öğrenci foruma girebilir, forumda konu yaratabilir ve cevap yazabilir.

  • Tüm girdilerden ve veritabanının yönetiminden sorumlu olan sistem yöneticisi, aynı zamandan gerekirse öğretmenin girdilerini sisteme girer.

  • Kullanıcı ve sistem arasındaki veri iletişimi tarayıcı (browser) üzerinden sağlanır.
    Sistem çıktı olarak da:

    - Foruma katılımdan oluşan forum puanı

    - Devamsızlık bilgisinden üretilen devamsızlık yüzdesi

    - Etkileşimli alıştırma sonuçları

    - Öğretmenin notlarını ve sistemin hesapladığı bilgileri toparlayan bir otomatik karne oluşturur.

İş Akışı-1

 

    Karar 1: Sistem foruma giren kişiyi tanır. Öğretmen ya da öğrenci Foruma giren kişi öğretmen ise Karar 2'ye gider.

    ÖĞRENCİ:

    Karar 2: Öğrenci konu okuyabilir, tartışma konusu atabilir ya da forumdan çıkabilir.

  • Konu okumak:

    - Etkileşim 1: Eğer konu okumak isterse bir konu başlığına tıklanır.

    - Karar 3: Bu aşamada kullanıcı bir karar verir. Cevap yazabilir, kendi yarattığı bir konu başlığında ise cevapları oylayabilir. Ya da hiç bir şey yapmadan konudan çıkabilir.

    - Etkileşim 3: Kullanıcı bir konu başlığı altına cevap yazar.

    - Etkileşim 4: Öğrenci, kendi yarattığı konunun içinde, verilen bir cevabı reddederse bu cevap öğretmenin red/onayına gider. (Buradaki amaç kullanıcının bütün cevapları reddetme durumunda diğer kullanıcıların puan kazanamaması durumunu engellemektir.)

    - Etkileşim 5: Eğer kullanıcı cevap onaylarsa cevap veren kişinin forum puanı artar.

  • Tartışma konusu yaratmak:

    - Etkileşim 2: Tartışma konusu yaratan öğrencinin forum puanı azalır.

  • Forumdan çıkış: Kullanıcı forumdan çıkar. Forum sonlanır.


    ÖĞRETMEN:

  • Karar 5: Öğretmen konu okuyabilir, tartışma konusu atabilir ya da forumdan çıkabilir.

    - Etkileşim 6: Eğer konu okumak isterse bir konu başlığına tıklanır.

    - Karar 6: Bu aşamada kullanıcı bir karar verir. Cevap yazabilir, cevapları oylayabilir. Ya da hiç bir şey yapmadan konudan çıkabilir.

    - Etkileşim 7: Kullanıcı bir konu başlığı altına cevap yazar.

    - Karar 7: Öğretmen, öğrencilerin verdiği cevaplara onay/red yaparak oylama yapar.

    - Etkileşim 9: Eğer kullanıcı cevap onaylarsa cevap veren kişinin forum puanı artar.

  • Tartışma konusu yaratmak:

    - Etkileşim 10: Öğretmen tartışma konusu yaratır.

  • Forumdan çıkış: Kullanıcı forumdan çıkar. Forum sonlanır.


İş Akışı-2

 

    Forumda puanlama aşamasına geçilmeden önce iki durum test edilir:

  • Birincisi; kullanıcı testidir.Cevap yazan kullanıcı tartışma yaratan kişi ile aynı kişiyse puanlama yapılmaz.

  • İkincisi;eğer son cevap yaratılma tarihi ya da hiç cevap yaratılmadıysa tartışma konusunun açıldığı tarih 10 günden eskiyse sistem yeni cevap oluşturmaya izin vermeyeceğinden yine puanlama yapılamaz.Sonuç olarak bu iki durum sonucunda puanlamaya karar verilir ve bu karara göre iş akışı öğretmen onayıyla devam eder ya da etmez.

    USE CASE-1

     

      Tüm kullanıcılar;
    • Kendilerine ait olan kullanıcı arayüzlerini kullanarak sisteme giriş/ sistemden çıkış yapar.

    • Sisteme giriş yaptıktan sonra şifre değiştirebilir.

    • Mesaj gönderebilir ve okuyabilir.

    • Chat yapabilir.

    • Profilini güncelleyebilir.

    • Diğer kullanıcıların profillerini görüntüleyebilir.

    • Takvimi görüntüleyebilir, ilanları takip edebilir.

    USE CASE- 2

     


    • Öğretmen, sisteme ders materyallerini ekler, sistemden ders materyalleri siler, onları okur. Ders materyalleri ders programı, ders içeriği, çözümlü örnekler ve kaynaklardan oluşur. Öğrenci bu ders materyallerini okur.

    • Öğretmen, sisteme değerlendirme aktivitesi ekler veya bu aktiviteleri siler. Değerlendirme aktiviteleri etkileşimli alıştırma ve ödevlerden oluşur. Öğrenci bu değerlendirme aktivitelerini yapar. Etkileşimli alıştırma çözer ya da ödev cevaplarını gönderir. Ödevleri dosya göndererek ya da metin kutusuna yazarak yapabilir. Sistem etkileşimli alıştırmalara verilen cevaplara göre otomatik notlandırma yapar. Bu not, otomatik karneye yazılır.

    • Öğretmen, öğretmen raporu ekler, siler ya da bu raporu okur. Öğretmen raporunda sınav notu, devamsızlık bilgisi ve öğretmenin öğrenci hakkında kişisel yorumu bulunur.

    • Sistem devamsızlık bilgisinden devamsızlık yüzdesi bilgisini oluşturur.

    • Öğretmen raporu ve devamsızlık yüzdesi bilgileri otomatik karneye yazılır.

    • Öğretmen ve öğrenci forumu kullanır.

    • Forumda her iki kullanıcı da verilen cevaplara red/onay şeklinde oylama yapar, tartışma konusu yaratır veya cevap yazar.

    • Cevap yazma, tartışma konusu yaratma veya forumda oylama yapılması puan olarak forum puanlamaya yazılır.

    • Forum puanı sadece öğrenci için oluşturulur. Forum puanı otomatik karneye yazılır.

    • Sistemden bilgileri toplayan otomatik karne öğrenci veya veli tarafından gözlemlenir.

    USE CASE-3

     

    • Sistemde tüm yetki seviyesindeki kullanıcılar temelde "kullanıcı" tipini genişletmektedirler.

    • Kullanıcılar "kullanıcı arayüzü"nü kullanarak sisteme erişmektedirler.

    • Kullanıcı arayüzü sistem ile kullanıcı arasındaki veri alışverişini gerçekleştirirken oturum bilgisini kullanmaktadır.

    • Oturum, veritabanı, sisteme giriş (login), haber okuma, yönetim ve haber yazmayı kullanmakta, gözden geçirme, haberi bir üst seviye iletme ve red ise haber yazmayı genişletmektedirler.

    Proje Planı ve Uygulama Takvimi

    Tasarım (25 Mayıs 2009 - 08 Haziran 2009):

    • Veri tabanı tasarımı
    • Nesne-İlişki ve diyagramının oluşturulması ve diyagramlardan ilişkisel veri tabanı tasarımına geçilmesi
    • Program akis şemasının oluşturulması
    • Arayüz tasarımı

    Gerçekleştirim (08 Haziran 2009 - 03 Temmuz 2009):

    • MySQL veritabanı sunucusunda veritabanının oluşturulması
    • Programlama

    Test (03 Temmuz 2009 - 7 Temmuz 2009 ):

    • Testlerin belirlenmesi
    • Testlerin gerçekleştirilmesi

    Sunum(11-12 Temmuz 2009):

    • Projenin sunumu

    Şekil 5: Proje planı ve uygulama takvimi (Gantt şeması)

    Kaynakça