|
SANAL SINIF
NİLAY ŞAHİN
DUYGU YİĞİT
CİĞDEM ÖZAKIN
BETÜL SOFUOĞLU
Analiz
Belgesi
Yazılım
Geliştirme Projesi
Bilgi
Teknolojileri Sertifika Programı
İDEA: ODTÜ
Sanal Kampüsü
Tarih 25 Mayıs
2009
Öz
Projemizin analiz aşamasında; sanal
ortamda oluşturulan ve öğrenci, veli, öğretmen üçlüsünü bir araya
getiren sistem, bileşenlerine ayrılmıştır.Kullanıcılar tarafından
oluşturulan girdiler ve sistem çıktıları mimari genel durum şeması
yardımıyla gösterilmiştir.Öğretmen ,öğrenci ,veli ve sistem
yöneticisinin içinde bulunabileceği durumları ve ortak kullanım
alanlarını göstermek için use case diyagramlarından
faydalanılmıştır.Ayrıca sistemde öğretmen-öğrenci ve öğretmen-veli
arasında bilgi akışı;buna ek olarak öğrencilerin foruma katılımlarına
göre ek puan hesaplayan bir sistem olduğundan bu üç temel işlevde ayrı
ayrı iş akışı diyagramları aracılığıyla gösterilmiştir.Belgenin amacı bu
diyagramlar aracılığıyla tasarım öncesi sistem isterlerinin
belirlenmesi,sistemde oluşabilecek durumların saptanması ve işleyişin
kesin bir şekilde belirlenmesidir.
Sanal sınıf uygulaması öğretmen öğrenci ve velinin internet ortamında
buluşmasını sağlayan web tabanlı okula yardımcı bir eğitim-öğretim
programıdır.Sistemde dört kullanıcı mevcuttur.Sistem
yöneticisi,öğretmen,öğrenci ve veli. Sistem
yöneticisi; her türü kullanıcı kaydının farklı
yetkilendirmelerle sisteme girişini yaparak; öğretmen-öğrenci,
öğretmen-ders ve öğrenci-veli bağlantılarını oluşturur ve bu
kullanıcılar için gerekli tüm güncellemeleri gerçekleştirir.Ders
materyalleri, değerlendirme aktiviteleri,öğretmen raporunu sisteme
ekleyip çıkarır.Ayrıca sistemde oluşturacağı takvim aracılığıyla sitede
duyurular(sınav tarihleri,okuldaki sosyal etkinlikler vb) yayınlar.
Öğretmen ve öğrenci ile iletişimi ise mail yada forum aracılığıyla
gerçekleşir. Forumu kullanmak demek, forumda tartışma konusu oluşturmak
ve oluşturulan tartışma konularına yanıt verebilmek demektir.
Öğretmeninde; sisteme ders materyalleri, değerlendirme
aktiviteleri,öğretmen raporunu sisteme ekleyip çıkarma yetkisi
bulunmaktadır.Sistem yöneticisine bağlı kalmadan sisteme istediğini
yükleyebilmesi amacıyla bu yetkilendirme yapılmıştır.Öğretmenin öğrenci
ve veli ile iletişimi farklı arayüzlerden gerçekleşmektedir.Öğretmen
veliyi öğrenciye bağlı olarak görür.Öğretmen ve veliye aynı öğretmen
raporunu ulaştırır.Buna ek olarak sadece veli ile , öğrenci hakkında
karşılıklı yorum yapabilecekleri bir ortam vardır.Öğretmenin öğrenci ile
iletişimi ise mail,mesaj ve forum yoluyla gerçekleştirilir.Forumda,
öğrencinin katılımını artırmak amacıyla bir puanlama sistemi
mevcuttur.Öğrencinin tartışma konusu açabilmek için puana ihtiyacı
vardır.İhtiyacı olan bu puanı da açılan konulara cevap yazarak
kazanır.Öğretmen bu puanlama sisteminin yöneticisidir.Gereksiz cevapları
önlemek amacıyla; yazılan cevap öğretmenin onayından geçtikten sonra
öğrenci lehine puana dönüşür. Öğrenci; derslerle
ilgili tüm materyallere, ek kaynakları içeren linklere, çözümlü
örneklere, bireysel sınav sonucu ve devamsızlık bilgilerine sistem
aracılığı ile istediği an ulaşabilmektedir.Ayrıca etkileşimli
alıştırmaları çözer ve ödevleri sistem aracılığıyla öğretmene
gönderir.Ödevlerin geri bildirimini öğretmen yapar.Etkileşimli
alıştırmaların puanlanması ise sistem tarafından,doğru yanlış sayısına
göre yapılır.Forumu kullanarak arkadaşları,öğretmenleri ve sistem
yöneticisi ile iletişimini sağlar. Veli; sadece
öğretmenle etkileşim içerisindedir.Öğretmenin gönderdiği öğrenci
raporunu okur.Ayrıca mesajlar aracılığıyla öğrenci hakkında, öğretmenle
karşılıklı yorum yapabilir ve fikir alışverişinde bulunabilir.
Otomatik karne; dönem sonunda öğretmen ve öğrenciye
sunulan karnedir.Öğretmen raporu ve hesaplanan bilgilerden
oluşur.Öğretmen raporu öğretmenin değerlendirmeleri sonucu oluşan bir
rapordur.Sınav notu,ödev notu,devamsızlık bilgisi ve öğretmenin öğrenci
hakkındaki yorumunu içerir.Hesaplanan bilgiler ise öğrencinin sistemle
etkileşimi sonucunda sistem tarafından hesaplanır.
Sistem Mimarisi
Sanal Sınıf Uygulamasındaki sistem bileşenlerini yukarıdaki grafikte
gözüktüğü gibi gruplandırabiliriz.
-
Kullanıcılar: Öğrenci, öğretmen, veli ve veritabanı
ile kullanıcıların yönetiminden sorumlu bir sistem
yöneticisi.
-
Ders Materyalleri:
- Ders Programı: Yıllık ya da dönemlik anlatılacak
konu başlıkları, toplam ders saatini içeren bilgiler.
- Ders İçeriği: Konu anlatımları
- Çözümlü Örnekler: Konu anlatımına konuyu
pekiştirmeye yönelik örnek sorular
- Kaynaklar: Yararlı internet linkleri, kitaplar,
yayınlar
-
Değerlendirme Aktiviteleri:
- Etkileşimli Alıştırmalar: Çoktan seçmeli
sorulardan oluşur. Sistemde oluşturulmuş bir form kullanılarak, öğretmen
ya da sistem yöneticisi soruları, şıkları ve cevapları veritabanına
girer.
- Ödev: Ödev sorularının altında cevapların
yazılabileceği metin kutuları bulunur. Yanıtlar bu metin kutusu
kullanılarak da gönderilebilir.
- Otomatik karne: Öğretmen raporundan ve sistemin kendi
hesapladığı bilgilerden oluşur.
-
Haberleşmeler: Mesaj, chat ve ilan panosu
yardımıyla haberleşme sağlanır.
-
Forum Girdileri: Forumda konu başlıkları
yaratılabilir. Bu konu başlıklarının altına cevaplar
yazılabilir.
Genel Durum Mimari Şeması (Architecture Context Diagram)
Dışsal varlıklar: 4 ayrı kullanıcıdan oluşur. Bu 4
kullanıcı, öğrenci, öğretmen, veli ve tüm kullanıcıların ve
veritabanının yönetiminden sorumlu olan sistem yöneticisidir.
-
Her kullanıcı, kullanıcı adı ve şifresiyle sisteme giriş
yapar.
-
Öğretmen kullanıcısı sisteme ders materyalleri,
değerlendirme aktiviteleri, öğrencinin devamsızlık bilgisi ve sınav
notunu, ödev notunu, öğrenci hakkındaki kişisel raporunu veya okul
hakkında ilanlar girer.
-
Öğrenci kullanıcısı değerlendirme aktivitelerini yaparken
cevaplarını girer.
-
Tüm kullanıcılar birbirine mesaj gönderebilir.
-
Hem öğretmen hem öğrenci foruma girebilir, forumda konu
yaratabilir ve cevap yazabilir.
-
Tüm girdilerden ve veritabanının yönetiminden sorumlu olan
sistem yöneticisi, aynı zamandan gerekirse öğretmenin girdilerini
sisteme girer.
-
Kullanıcı ve sistem arasındaki veri iletişimi tarayıcı
(browser) üzerinden sağlanır. Sistem çıktı olarak da:
- Foruma katılımdan oluşan forum puanı
- Devamsızlık bilgisinden üretilen devamsızlık
yüzdesi
- Etkileşimli alıştırma sonuçları
- Öğretmenin notlarını ve sistemin hesapladığı bilgileri
toparlayan bir otomatik karne oluşturur.
İş Akışı-1
Karar 1: Sistem foruma giren kişiyi tanır. Öğretmen ya da
öğrenci Foruma giren kişi öğretmen ise Karar 2'ye
gider.
ÖĞRENCİ:
Karar 2: Öğrenci konu okuyabilir, tartışma konusu
atabilir ya da forumdan çıkabilir.
-
Konu okumak:
- Etkileşim 1: Eğer konu okumak isterse bir konu
başlığına tıklanır.
- Karar 3: Bu aşamada kullanıcı bir karar verir.
Cevap yazabilir, kendi yarattığı bir konu başlığında ise cevapları
oylayabilir. Ya da hiç bir şey yapmadan konudan çıkabilir.
- Etkileşim 3: Kullanıcı bir konu başlığı altına
cevap yazar.
- Etkileşim 4: Öğrenci, kendi yarattığı konunun
içinde, verilen bir cevabı reddederse bu cevap öğretmenin red/onayına
gider. (Buradaki amaç kullanıcının bütün cevapları reddetme durumunda
diğer kullanıcıların puan kazanamaması durumunu engellemektir.)
- Etkileşim 5: Eğer kullanıcı cevap onaylarsa cevap
veren kişinin forum puanı artar.
-
Tartışma konusu yaratmak:
- Etkileşim 2: Tartışma konusu yaratan öğrencinin
forum puanı azalır.
-
Forumdan çıkış: Kullanıcı forumdan çıkar. Forum
sonlanır.
ÖĞRETMEN:
-
Karar 5: Öğretmen konu okuyabilir, tartışma konusu
atabilir ya da forumdan çıkabilir.
- Etkileşim 6: Eğer konu okumak isterse bir konu
başlığına tıklanır.
- Karar 6: Bu aşamada kullanıcı bir karar verir.
Cevap yazabilir, cevapları oylayabilir. Ya da hiç bir şey yapmadan
konudan çıkabilir.
- Etkileşim 7: Kullanıcı bir konu başlığı altına
cevap yazar.
- Karar 7: Öğretmen, öğrencilerin verdiği cevaplara
onay/red yaparak oylama yapar.
- Etkileşim 9: Eğer kullanıcı cevap onaylarsa cevap
veren kişinin forum puanı artar.
-
Tartışma konusu yaratmak:
- Etkileşim 10: Öğretmen tartışma konusu
yaratır.
-
Forumdan çıkış: Kullanıcı forumdan çıkar. Forum
sonlanır.
İş Akışı-2
Forumda puanlama aşamasına geçilmeden önce iki durum test
edilir:
-
Birincisi; kullanıcı testidir.Cevap yazan kullanıcı
tartışma yaratan kişi ile aynı kişiyse puanlama yapılmaz.
-
İkincisi;eğer son cevap yaratılma tarihi ya da hiç
cevap yaratılmadıysa tartışma konusunun açıldığı tarih 10 günden eskiyse
sistem yeni cevap oluşturmaya izin vermeyeceğinden yine puanlama
yapılamaz.Sonuç olarak bu iki durum sonucunda puanlamaya karar verilir
ve bu karara göre iş akışı öğretmen onayıyla devam eder ya da etmez.
USE CASE-1
Tüm kullanıcılar;
-
Kendilerine ait olan kullanıcı arayüzlerini kullanarak
sisteme giriş/ sistemden çıkış yapar.
-
Sisteme giriş yaptıktan sonra şifre
değiştirebilir.
-
Mesaj gönderebilir ve okuyabilir.
-
Chat yapabilir.
-
Profilini güncelleyebilir.
-
Diğer kullanıcıların profillerini
görüntüleyebilir.
-
Takvimi görüntüleyebilir, ilanları takip
edebilir.
USE CASE- 2
-
Öğretmen, sisteme ders materyallerini ekler, sistemden
ders materyalleri siler, onları okur. Ders materyalleri ders programı,
ders içeriği, çözümlü örnekler ve kaynaklardan oluşur. Öğrenci bu ders
materyallerini okur.
-
Öğretmen, sisteme değerlendirme aktivitesi ekler veya bu
aktiviteleri siler. Değerlendirme aktiviteleri etkileşimli alıştırma
ve ödevlerden oluşur. Öğrenci bu değerlendirme aktivitelerini yapar.
Etkileşimli alıştırma çözer ya da ödev cevaplarını gönderir. Ödevleri
dosya göndererek ya da metin kutusuna yazarak yapabilir. Sistem
etkileşimli alıştırmalara verilen cevaplara göre otomatik notlandırma
yapar. Bu not, otomatik karneye yazılır.
-
Öğretmen, öğretmen raporu ekler, siler ya da bu raporu
okur. Öğretmen raporunda sınav notu, devamsızlık bilgisi ve öğretmenin
öğrenci hakkında kişisel yorumu bulunur.
-
Sistem devamsızlık bilgisinden devamsızlık yüzdesi
bilgisini oluşturur.
-
Öğretmen raporu ve devamsızlık yüzdesi bilgileri
otomatik karneye yazılır.
-
Öğretmen ve öğrenci forumu kullanır.
-
Forumda her iki kullanıcı da verilen cevaplara red/onay
şeklinde oylama yapar, tartışma konusu yaratır veya cevap
yazar.
-
Cevap yazma, tartışma konusu yaratma veya forumda oylama
yapılması puan olarak forum puanlamaya yazılır.
-
Forum puanı sadece öğrenci için oluşturulur. Forum puanı
otomatik karneye yazılır.
-
Sistemden bilgileri toplayan otomatik karne öğrenci veya
veli tarafından gözlemlenir.
USE CASE-3
-
Sistemde tüm yetki seviyesindeki kullanıcılar temelde
"kullanıcı" tipini genişletmektedirler.
-
Kullanıcılar "kullanıcı arayüzü"nü kullanarak sisteme
erişmektedirler.
-
Kullanıcı arayüzü sistem ile kullanıcı arasındaki veri
alışverişini gerçekleştirirken oturum bilgisini kullanmaktadır.
-
Oturum, veritabanı, sisteme giriş (login), haber okuma,
yönetim ve haber yazmayı kullanmakta, gözden geçirme, haberi bir üst
seviye iletme ve red ise haber yazmayı
genişletmektedirler.
Proje Planı ve Uygulama
Takvimi
Tasarım (25 Mayıs 2009 - 08 Haziran 2009):
- Veri tabanı tasarımı
- Nesne-İlişki ve diyagramının oluşturulması ve diyagramlardan
ilişkisel veri tabanı tasarımına geçilmesi
- Program akis şemasının oluşturulması
- Arayüz tasarımı
Gerçekleştirim (08 Haziran 2009 - 03 Temmuz
2009):
- MySQL veritabanı sunucusunda veritabanının oluşturulması
- Programlama
Test
(03 Temmuz 2009 - 7 Temmuz 2009 ):
- Testlerin belirlenmesi
- Testlerin gerçekleştirilmesi
Sunum(11-12 Temmuz 2009):
Şekil 5: Proje planı ve uygulama takvimi (Gantt şeması)
Kaynakça
|
|