top.JPG (7770 bytes)

 

Proje Test Planı

 

 

Ömürden Tekin

 

Test Belgesi

 

Yazılım Geliştirme Projesi

Bilgi Teknolojileri Sertifika Programı

İDEA: ODTÜ Sanal Kampüsü

  

15.7.1999



Öz:

 

Bu kısımda projede kodlanmış olan program parçalarının test planı, uygulanan test prosedürü ve yapılan değişiklikler anlatılmaktadır.

Test Planı:

Test, PC ortamında, Windows 98 işletim programı ve Internet Explorer 4.0 web tarayıcısı kullanılarak test edilmiştir. Test için "Resource Standard Metrics for C, C++ and Java" programı kullanılmıştır. Test için kullanılan bu program aşağıdaki bilgileri sunma kapasitesine sahiptir.

                                         Komut Yüzdesi = Komut Satır Sayısı/Mantıksal Satır Sayısı değerine eş düşer.

                                         Burada

                                         Mantıksal Satır Sayısı = LOC + Yorum Satırı + Boş Satır olarak hesaplanır.

                                         Boşluk Yüzdesi = Boşluk Sayısı / Boşluk Sayısı + Karakter Sayısı

 

 

 

 

 

Nesneye yönelik yazılım testi planına göre aşağıda sırasıyla adı geçen işler yapılmalıdır. Fakat kullanılan test aracı alt sistem testine kadar yeterli bilgi verebilir. Dolayısıyla test planı alt sistem testi ve sistem testi olarak ikiye ayrılmıştır.

  1.         Modül Testi

  2.         Sınıf Testi

  3.         Alt Sistem Testi

  4.         Sistem Testi

RSM programı tüm testleri gerçekleştirmiştir. Ayrıca sistem üç simulasyonun birleşmesinden oluşmaktadır ve bu simulasyonlar birbirinden bağımsızdır. Dolayısıyla test için ek bir çabaya gerek duyulmamıştır.

Birleştirilecek alt sistemler          

 

Test Edilecek Modül Gruplarının Tarifi:

 

RSM programı yardımıyla tüm sınıflar, modüller ve arayüzler test edilmiştir. Sınflarda yer alan modüller aşağıda açıklanmıştır.

Harmonik Osilator Simulasyonu:

Simulasyon1:

Simulasyon asıl olarak bu sınıfta çalıştırılır, ayrıca diğer tüm nesneler bu sınıf tarafından çağrılır.

Osilator:

Bu sınıfta, kütlenin sürtünmeli ve sürtünmesiz yüzeylerde zamanla değişen konumunu, hızını, enerjisini hesaplamak için fonksiyonlar vardır. Bu sınıf, parametre olarak fare yardımıyla belirlenen başlangıç noktasını alarak, bu nokta yardımıyla toplam enerjiyi, hızı ve konumu belirler. Yay resmi her seferinde değişik bir boyla çizilir, bu da yayın esnediği ve daraldığı izlenimini verir. İki değişik boyuttaki yay resimleri arasındaki geçiş süresi ise yayın hızını belirler.

ImageButton

Kontrol düğmelerinin konulduğu ImageButton nesne sınıfı parametre olarak düğmelerin üzerine konacak resimleri alır.

ButonKanvas

ButonKanvas nesne sınıfı ise düğmeleri belli bir yerde toplamak için oluşturulmuştur.

EnerjiGoster

Parametre olarak ortamın sürtünmeli veya sürtünmesiz olduğunu belirten boolean IsDamped ve IsUndamped değerleri, enerji değerlerinin bulunduğu enerji dizisini ve hızın belirlendiği iki resim arasındaki bekleme süresini belirten SleepTime dizisini alır. Zoom düğmesine basıldığında bu sınıf çalışır ve ekrana ayrı bir çerçeve çizer.

 

Rotasyonal Hareket Simulasyonu:

Simulasyon2:

Simulasyon asıl olarak bu sınıfta çalıştırılır, ayrıca diğer tüm nesneler bu sınıf tarafından çağrılır.

RotasyonalKutle

Bu sınıfta yine fiziksel hesapların yapıldığı fonksiyonlar yer almaktadır. Bu sınıf parametre almamaktadır çünkü kütlenin harekete başladığı nokta belli ve sabittir. Burada rotasyonal hareket eden kütlenin izlediği yol, onun düşey ve yatay düzlemlerdeki izdüşümleri, ve kütlenin bu düzlemlerdeki konumlarını grafiksel olarak gösteren ayrı bir fonksiyon bu sınıfta yer almaktadır.

ImageButton

Kontrol düğmelerinin konulduğu ImageButton nesne sınıfı parametre olarak düğmelerin üzerine konacak resimleri alır.

ButonKanvas

ButonKanvas nesne sınıfı ise düğmeleri belli bir yerde toplamak için oluşturulmuştur.

 

Bohr Atom Modeli Simulasyonu:

Simulasyon3:

Simulasyon asıl olarak bu sınıfta çalıştırılır, ayrıca diğer tüm nesneler bu sınıf tarafından çağrılır.

AtomModeli:

Bu kısımda fiziksel hesaplamalar gerçekleştirilmektedir. Atom modelinde üç ana kısım vardır. Bunlardan birincisi çekirdek etrafında dönen elektronun izlediği yörünge ve o yörüngede elektronun karakteri gösterilmeye çalışılmıştır. Burada hız önemli bir kriterdir. Elektron çekirdeğe yaklaştıkça hızı artar, çünkü hız merkeze olan uzaklıkla ters orantılıdır. Her yörüngenin belli bir enerjisi vardır ve bu enerji değerleri sabittir ve elektron ancak bu yörüngelerde bulunabilir. Atom modelinde belli yörüngeler beyaz belli yörüngeler ise kırmızı ile gösterilmiştir. Beyaz yörüngeler, elektronun bulunabileceği yörüngelerdir, kırmızı yörüngeler ise elektronun bulunamayacağı yörüngelerdir. Bu yörüngelerin merkeze olan uzaklıklarının değerleri bir diziye konmuştur.

ImageButton

Kontrol düğmelerinin konulduğu ImageButton nesne sınıfı parametre olarak düğmelerin üzerine konacak resimleri alır.

DugmeSiniri

DüğmeSiniri nesne sınıfı ise düğmeleri belli bir yerde toplamak için oluşturulmuştur.

DisGorunum

Yukarıda bahsedildiği gibi bu simulasyonda üç ana kısım vardı. İlk ikisi elektornun çekirdek etrafındaki durumu ikinicisi ise elektronun bir dalga gibi düşünüldüğü modellerin gösterildiği kısımlardı. Üçüncü ana kısım ise atomun dışarıdan görünümüyle ilgilidir. Yani burada atoma verilen veya alınan enerjiyle tüm atomun aldığı şekil gösterilmeye çalışılmaktadır. Parametre olarak bu sınıf atomun dış görünüşünün bulunduğu resimleri alır.

Test sonuçlarına göre hatalı olan kısımlar düzeltildi. Örneğin Bohr atom modelinde daha önceden aynı komut satırlarının birden fazla yazılması karmaşıklığı artırmıştır. Bu satırlar tek bir yerde toplandıktan sonra karmaşıklık azaldı. Ayrıca Harmonik osilator simulasyonunda EnerjiGoster çerçevesine parametrelerden bazılarına ilk değer atanmaması RSM programı tarafından hata olarak gösterilmiş, bu parametrelere ilk değerleri ana sınıfta(simulasyon1) verilmiştir.

 

Gerçek Test Sonuçları:

 

Simulasyon1 (Harmonik Osilator Simulasyonu)

Simulasyon2 (Rotasyonal Kütle Simulasyonu)

Simulasyon3 (Bohr Atom Modeli Simulasyonu)