Proje Teklifi

Java Simulasyon Appletleri

Yazılım Geliştirme Projesi

Bilgi Teknolojileri Sertifika Programı
İDEA: ODTÜ Sanal Kampüsü

9/5/1999

Geliştiren:Ömürden Tekin

Müşteri: Sabancı Üniversitesi



Amaç:


Günümüz eğitim sistemi hızlı bir şekilde gerçek ortamdan sanal bir ortama taşınmaktadır. Çeşitli eğitim kuruluşları, kilometrelerce uzaktaki öğrencilerine, gerekli eğitimi artık rahat edebilecekleri, kendi ortamlarında vermeye başlamıştır.
Yeni kurulan ve modern eğitimi bir amaç edinen Sabancı Üniversitesi de 1999-2000 yılı öğretim dönemi için çeşitli derslerini ağırlıklı olarak internet üzerinden vermeyi planlamaktadır. Böylelikle öğrencilerin görsel bir şekilde konuyu daha iyi anlayabilmeleri ve internet ortamının avantajlarından daha çok faydalanabilmeleri amaçlanmaktadır. Konular interaktif bir şekilde öğrencilere sunulmaktadır. Yani kişi tarafından girilen bilgiler programın akışını etkilemelidir. Bunun için ise web ortamında kullanılan java appletleri en uygun araçlardır. Amaç, ders konularını hazırlanacak bu appletlere taşımaktır. Böylece hedeflenen, teorik olmayan fakat daha çok görsel ortamda,interaktif, uygulamalı eğitime ulaşılacaktır.


Proje Tanımı:

Bu proje, java dili kullanarak çeşitli simulasyonlar oluşturmayı amaçlamaktadır.Hazırlanacak simulasyonlar kabaca, 1. Yaya bağlı bir kütlenin sürtünmeli ve sürtünmesiz ortamlarda hareketi 2. Bir kütlenin rotasyonal hareketinin incelenmesi 3. Bir atomun Bohr modeli esas alınarak incelenmesi konularından oluşmaktadır.


Projenin Kapsamı:

Projede hazırlanması istenen simulasyonlar, fizik konuları esas alınarak hazırlanacaktır. Simulasyonlar, mümkün olduğu kadar istenilen konuyu anlatabilecek, kullanıcının kafasındaki sorulara cevap verebilecek, kullanıcının merakını giderebilecek ve değişik etkilere tepki gösterebilecek nitelikte olmalıdır.
Yukarıda adı geçen simulasyonlardan ilk ikisi hazırlanmıştır fakat amaç bunların iyileştirilmesidir. Yaya bağlı kütlenin hareketini esas alan simulasyonda, kullanıcı hareketin ilk noktasını kendisi seçer, verilen bu noktaya, ve ortamın sürtünmeli veya sürtünmesiz olmasina göre hareket simule edilir. Bu simulasyonda eksik olan kısımlar eklenmeli, yanlış olan kısımlar düzeltilmelidir. Örneğin eski programda kütlenin sabit olan hızı gerçekteki şekliyle (konuma göre) değişmelidir. Veya kullanıcı sonradan eklenecek bir yardım düğmesi aracılığıyla simulasyon hakkında ek bilgilere ulaşabilmelidir. İkinci simulasyon olan bir kütlenin rotasyonal hareketinin incelenmesi için de yukarıda yazılan değişikliklere benzer yapılandırmalar gerekmektedir. Ayrıca her iki simulasyon için görüntü kalitesinin arttırılması gerekmektedir.
Bir atomun incelenmesi simulasyonunda ise, Bohr Modeli kullanılarak atomun etrafındaki dalga boylarının merkezden uzaklaştıkça alacakları durum izlenecektir. Kullanıcının burada fare yardımıyla yarıçapı (merkezden uzaklık) değiştirebilecektir.


Yöntemler, Yazılım Araçları ve Platform:

Proje esnasında kullanılacak olan dil nesneye yönelik olacak, aynı zamanda internet üzerinde kolayca kullanılacak çıktılar üretecektir. Bu tanımlara uygun olarak Java dili seçilmiştir. Ayrıca Javanın çok kolay ulaşılabilmesi, ve her makina ortamına uygun alt yapısının olması, bu dilin kullanılmasının diğer sebepleridir. Buna alternatif olarak son zamanlarda çeşitli proje ortamlarında yaygınca kullanılan görsel diller de kullanılabilir. Örneğin Visual J++ bunlardan biridir. Fakat maliyet gözönünde bulundurulduğunda, küçük ölçekli işletmelerde veya şahsın kendi projelerinde Visual J++ ve diğer görsel programlar çekiciliğini yitirebilir. JDK1.1 program paketi hiçbir masraf olmadan elde edilebilir. Dolayısıyla JDK1.1, bütçesi düşük olan şahıs veya şirketler için oldukça ekonomik bir çözüm sunar. Ayrıca JDK program paketinin herhangi bir bilgisayar ortamında aynı verimi sağlaması da bu programın kullanım tercihlerinden birisidir.
Ayrıca evrimsel dünya görüşünü destekleyen bir süreç modeli seçilmelidir. Bunun sebebi istek ve gerekirlerin projenin gelişimi sırasında açığa çıkacağıdır. Bilinen, şu an için ne istendiğinin tam olarak bilinmediğidir. Süreç geliştirmek için daha önce yaygın ve belirli yöntemlerden birisi olarak seçilebileceği gibi, şartlara göre de değişik süreçler oluşturulabilir.
Yazılım PC’de, Windows 98 ortamında gerçekleştirilecektir.

Önemli Kilometre Taşları:


Analiz Raporu(İhtiyaçlar) 21.Mayıs.1999

Proje Teslimi ve Son Proje Raporu 18.Temmuz.1999

Proje Planı ve Uygulama Takvimi:

Analiz raporu(İhtiyaçlar)

Applet Ortamı Analizi:

Javada appletler, daha önce hazırlanmış benzer sistemlerin ve sitelerin araştırılması.
10-14 Mayıs

İhtiyaçların Belirlenmesi:

Projenin gerçekleşmesi için gereken sistemin Analizi. İhtiyaçlar ve gereksinimlerin
belirlenmesi. İhtiyaçlar Raporunun yazılması.
10-16Mayıs

Prototip Oluşturma ve Müşteriyle Buluşma:

Gereken durumda prototip oluşturma ve ihtiyaçların kesinlik kazanması için müşteri ile
buluşma.
12-16 Mayıs

Analiz Raporu Yazımı

17-21 Mayıs

Gerçekleştirim ve Teslim Raporu

Tasarım

Nesne ve Sınıfların Tasarımı

Ortamı oluşturan bütün sınıf ve nesnelerin hiyerarşik bir şekilde gruplanması, bu sınıf ve
nesnelere görevlerin atanması. Görevler atanırken öncelikler oluşturulmalı ve her nesneye
uygun görevler atanmalıdır.

22Mayıs-9 Haziran

Arayüz ve İletişim Tasarımı

Kullanıcıların belirlenmesi, kullanıcıların girdi olarak verecekleri komutlar hiterarşik bir
şekilde tanımlanması. Grafik arayüz sınıflarının birleştirilmesi. Nesnelerin ve alt
fonksiyonlarının birbiriyle ve sistemle etkileşiminin tanımlanması.
27Mayıs-14.Haziran

Kodlama, Test ve Dokumantasyon

Bu safhada kodlama ve testin paralel yürütülmesinin amacı satır sayısı arttıkça(zaman
geçtikçe) hatanın bulunmasının güçleşmesini önlemek ve erken bulunan hataya teslim
zamanından önce müdahale etmeyi mümkün kılmaktır. Dolayısıyla burada, modüllerin
oluştukça test edilerek programa eklenmesi gerekmektedir. Dokumantasyon ise kodlama
sırasında oluşturularak ek bir iş olmaktan çıkartmak amacıyla bütün bunlara paralel olarak
yürütülecektir.

9Haziran-10.Temmuz

Teslim Raporu

11.Temmuz-18Temmuz

Gantt Diagramı


Kaynaklar: