Proje Teklifi
Java Simulasyon
Appletleri
Yazılım
Geliştirme Projesi
Bilgi
Teknolojileri Sertifika Programı
İDEA: ODTÜ Sanal Kampüsü
9/5/1999
Geliştiren:Ömürden Tekin
Müşteri: Sabancı Üniversitesi
Amaç:
Günümüz eğitim sistemi hızlı bir şekilde
gerçek ortamdan sanal bir ortama taşınmaktadır. Çeşitli
eğitim kuruluşları, kilometrelerce uzaktaki öğrencilerine,
gerekli eğitimi artık rahat edebilecekleri, kendi ortamlarında
vermeye başlamıştır.
Yeni kurulan ve modern eğitimi bir amaç edinen Sabancı
Üniversitesi de 1999-2000 yılı öğretim dönemi için
çeşitli derslerini ağırlıklı olarak internet üzerinden
vermeyi planlamaktadır. Böylelikle öğrencilerin görsel bir
şekilde konuyu daha iyi anlayabilmeleri ve internet ortamının
avantajlarından daha çok faydalanabilmeleri amaçlanmaktadır.
Konular interaktif bir şekilde öğrencilere sunulmaktadır.
Yani kişi tarafından girilen bilgiler programın akışını
etkilemelidir. Bunun için ise web ortamında kullanılan java
appletleri en uygun araçlardır. Amaç, ders konularını
hazırlanacak bu appletlere taşımaktır. Böylece hedeflenen,
teorik olmayan fakat daha çok görsel ortamda,interaktif,
uygulamalı eğitime ulaşılacaktır.
Proje Tanımı:
Bu proje, java dili kullanarak çeşitli simulasyonlar
oluşturmayı amaçlamaktadır.Hazırlanacak simulasyonlar
kabaca, 1. Yaya bağlı bir kütlenin sürtünmeli ve
sürtünmesiz ortamlarda hareketi 2. Bir kütlenin rotasyonal
hareketinin incelenmesi 3. Bir atomun Bohr modeli esas alınarak
incelenmesi konularından oluşmaktadır.
Projenin Kapsamı:
Projede hazırlanması istenen simulasyonlar, fizik konuları
esas alınarak hazırlanacaktır. Simulasyonlar, mümkün olduğu
kadar istenilen konuyu anlatabilecek, kullanıcının
kafasındaki sorulara cevap verebilecek, kullanıcının
merakını giderebilecek ve değişik etkilere tepki
gösterebilecek nitelikte olmalıdır.
Yukarıda adı geçen simulasyonlardan ilk ikisi
hazırlanmıştır fakat amaç bunların iyileştirilmesidir.
Yaya bağlı kütlenin hareketini esas alan simulasyonda,
kullanıcı hareketin ilk noktasını kendisi seçer, verilen bu
noktaya, ve ortamın sürtünmeli veya sürtünmesiz olmasina
göre hareket simule edilir. Bu simulasyonda eksik olan
kısımlar eklenmeli, yanlış olan kısımlar düzeltilmelidir.
Örneğin eski programda kütlenin sabit olan hızı gerçekteki
şekliyle (konuma göre) değişmelidir. Veya kullanıcı
sonradan eklenecek bir yardım düğmesi aracılığıyla
simulasyon hakkında ek bilgilere ulaşabilmelidir. İkinci
simulasyon olan bir kütlenin rotasyonal hareketinin incelenmesi
için de yukarıda yazılan değişikliklere benzer
yapılandırmalar gerekmektedir. Ayrıca her iki simulasyon için
görüntü kalitesinin arttırılması gerekmektedir.
Bir atomun incelenmesi simulasyonunda ise, Bohr Modeli
kullanılarak atomun etrafındaki dalga boylarının merkezden
uzaklaştıkça alacakları durum izlenecektir. Kullanıcının
burada fare yardımıyla yarıçapı (merkezden uzaklık)
değiştirebilecektir.
Yöntemler, Yazılım
Araçları ve Platform:
Proje esnasında kullanılacak olan dil nesneye yönelik olacak,
aynı zamanda internet üzerinde kolayca kullanılacak
çıktılar üretecektir. Bu tanımlara uygun olarak Java dili
seçilmiştir. Ayrıca Javanın çok kolay ulaşılabilmesi, ve
her makina ortamına uygun alt yapısının olması, bu dilin
kullanılmasının diğer sebepleridir. Buna alternatif olarak
son zamanlarda çeşitli proje ortamlarında yaygınca
kullanılan görsel diller de kullanılabilir. Örneğin Visual
J++ bunlardan biridir. Fakat maliyet gözönünde
bulundurulduğunda, küçük ölçekli işletmelerde veya
şahsın kendi projelerinde Visual J++ ve diğer görsel
programlar çekiciliğini yitirebilir. JDK1.1 program paketi
hiçbir masraf olmadan elde edilebilir. Dolayısıyla JDK1.1,
bütçesi düşük olan şahıs veya şirketler için oldukça
ekonomik bir çözüm sunar. Ayrıca JDK program paketinin
herhangi bir bilgisayar ortamında aynı verimi sağlaması da bu
programın kullanım tercihlerinden birisidir.
Ayrıca evrimsel dünya görüşünü destekleyen bir süreç
modeli seçilmelidir. Bunun sebebi istek ve gerekirlerin projenin
gelişimi sırasında açığa çıkacağıdır. Bilinen, şu an
için ne istendiğinin tam olarak bilinmediğidir. Süreç
geliştirmek için daha önce yaygın ve belirli yöntemlerden
birisi olarak seçilebileceği gibi, şartlara göre de değişik
süreçler oluşturulabilir.
Yazılım PC’de, Windows 98 ortamında gerçekleştirilecektir.
Önemli Kilometre
Taşları:
Analiz Raporu(İhtiyaçlar) 21.Mayıs.1999
Proje Teslimi ve Son Proje Raporu 18.Temmuz.1999
Proje Planı ve Uygulama
Takvimi:
Analiz raporu(İhtiyaçlar)
Applet Ortamı Analizi:
Javada appletler, daha önce hazırlanmış benzer sistemlerin ve
sitelerin araştırılması.
10-14 Mayıs
İhtiyaçların
Belirlenmesi:
Projenin gerçekleşmesi için gereken sistemin Analizi.
İhtiyaçlar ve gereksinimlerin
belirlenmesi. İhtiyaçlar Raporunun yazılması.
10-16Mayıs
Prototip Oluşturma ve Müşteriyle Buluşma:
Gereken durumda prototip oluşturma ve ihtiyaçların kesinlik
kazanması için müşteri ile
buluşma.
12-16 Mayıs
Analiz Raporu Yazımı
17-21 Mayıs
Gerçekleştirim ve Teslim
Raporu
Tasarım
Nesne ve Sınıfların Tasarımı
Ortamı oluşturan bütün sınıf ve nesnelerin hiyerarşik bir
şekilde gruplanması, bu sınıf ve
nesnelere görevlerin atanması. Görevler atanırken öncelikler
oluşturulmalı ve her nesneye
uygun görevler atanmalıdır.
22Mayıs-9 Haziran
Arayüz ve İletişim Tasarımı
Kullanıcıların belirlenmesi, kullanıcıların girdi olarak
verecekleri komutlar hiterarşik bir
şekilde tanımlanması. Grafik arayüz sınıflarının
birleştirilmesi. Nesnelerin ve alt
fonksiyonlarının birbiriyle ve sistemle etkileşiminin
tanımlanması.
27Mayıs-14.Haziran
Kodlama, Test ve Dokumantasyon
Bu safhada kodlama ve testin paralel yürütülmesinin amacı
satır sayısı arttıkça(zaman
geçtikçe) hatanın bulunmasının güçleşmesini önlemek ve
erken bulunan hataya teslim
zamanından önce müdahale etmeyi mümkün kılmaktır.
Dolayısıyla burada, modüllerin
oluştukça test edilerek programa eklenmesi gerekmektedir.
Dokumantasyon ise kodlama
sırasında oluşturularak ek bir iş olmaktan çıkartmak
amacıyla bütün bunlara paralel olarak
yürütülecektir.
9Haziran-10.Temmuz
Teslim Raporu
11.Temmuz-18Temmuz
Gantt Diagramı
Kaynaklar: