Özet:
Bu raporda projenin sağlıklı bir şekilde yürümesi için gerekenler anlatılmıştır. Yazılımın bölümleri ve gerçekleştirecekleri fonksiyonlar burada açıklanmıştır. Gerekirler analizinde müşteriye önemli bir rol düşmüştür. Çünkü sistem müşterinin isteklerine göre şekillenecektir. Dolayısıyla müşteri ile yapılan toplantılara büyük önem verilmiştir. Aynı zamanda gerekirlerin belirlenmesi sırasında yapılan hatalar en zararlı hatalardan olduğu için gerekirlerin doğru belirlenmesi önemlidir. Bundan dolayı daha sonraki safhalarda da gerekirler tekrar gözden geçirilecek, yerine göre değiştirilecektir. Ayrıca müşteri de başta ne istediğini tam olarak bilmediği için sistem geliştikçe ihtiyaçlar daha da belirginleşecektir.
Motivasyon:
World Wide Web HTTP protokolü, platformdan bağımsız, multimedia dökümanlarının interaktif bir şekilde izlenmesini mümkün kılmıştır. HTML (Hypertext Markup Language) dökümanları sadece yazı olarak (text) olarak hazırlanmasına ve transfer olmasına rağmen web tarayıcıları sayesinde bu bilgiler multimedia (yazı, grafik, video ve ses ) olarak elde edilebilir. Günümüzde internet üzerinden verilen eğitimin öneminin gün geçtikçe önem kazanması da bu dilin vazgeçilmez bir unsur olarak yazılım dilleri arasında yer almasını sağlamıştır. İnternet üzerinden eğitim, akademik ortamlara da taşınmaktadır. Bu eğitim şeklini benimseyenlarden birisi de Sabancı Üniversitesi'dir.
Bu projede yer alan fizik simulasyonlarının hazırlanması sırasında benzer siteler de araştırılmıştır. Örneğin
Oregon University Dept. of Physics - Virtual Laboratory
University of Colorado Dept. of Physics - Physics 2000
University of Florida - Dept. of Physic - Physics3054
The University of Texas, Austin - Dept. of Physics - The World Lecture Hall
University of California, Irvine - Dept. of Physics - Irvine Physics
University of Winnipeg - Dept. of Physics- Introductory Physics
Raymond Walters College of the University of Cincinnati - College Physics for Students of Biology and Chemistry
benzer uygulamaları olan sitelerdendir. Bu sitelerde görülen, amacın öğrenciye mümkün olduğu kadar görsel ve uygulamalı bilgi sunmak olduğudur. Simulasyonda öğrenci tarafından girilen bilgiler, bu bilgiler etkisiyle değişen çıktılar olmalı, öğrencinin merakı giderilebilmeli ve kafasındaki sorular cevaplanabilmelidir.
Proje Hakkında:
Proje, Sabancı Üniversitesi'nin 1999-2000 öğretim yılında internet üzerinden verilecek olan dersleri için Java diliyle simulasyon geliştirmektir. Amaç belli fizik kurallarını simule etmektir.
Program, internet üzerinden web tarayıcıları ile çalışabilecektir. İnternet üzerinden programın yüklenmesi zaman alacağından hafıza verimli bir şekilde kullanılabilmeli fakat aynı zamanda istenilen fonksiyon ve özellikler ödün vermeden elde edilebilmelidir.
Simulasyonlar, fiziksel kurallara uymalıdır. Buradaki tehlike, en küçük hatanın öğrenciye doğru olmayan bilgiler verebilmesidir. Dolayısıyla bu üç simulasyon hakkında araştırmalar yapılmalıdır. Simulasyonlar şunlardır;
Modül 1. Harmonik Osilatör
Bu simulasyonda yayın hareketi sürtünmeli ve sürtünmesiz ortamlarda ayrı olarak incelenecek, açıklayıcı grafikler yayın hareketiyle eş zamanlı çizilecektir. Bu simulasyonda yaya bağlı bir kütlenin, belli bir noktaya çekilip bırakıldıktan sonra ne yaptığının gösterilmesi gereklidir. Bu simulasyonun belli bir kısmı tamamlanmış fakat iyileştirme çalışmaları yapılması gereklidir. Bu programda yapılması istenenler, aşağıda yer alan ve daha önce müşteri ile yapılan buluşma sırasında oluşturulan prototip yardımıyla daha iyi anlaşılabilir.
Modül
2. Dairesel Hareket
Bu simulasyonda rotasyonal hareket eden bir kütlenin hareketi incelecektir. Buna ek olarak x ve y koordinatlarında kütleyle beraber eşzamanlı olarak iki kütle hareket etmelidir. bu iki kütle dönen asıl kütlenin izdüşümlerini belirtmek için oluşturulacaktır.
Teknik
Analiz:
Yakın zamanda Java programlama dilinin tanıtılması, yukararıdaki motivasyon kısmında bahsedilen platformdan bağımsız multimedia uygulamalarına yeni bir boyut kazandırmıştır. Java'nın platformdan bağımsız olmasının sebebi bu dilin kendi sanal makinasını kendisinin yaratmasıdır. Aynı zamanda Java nesneye yönelik bir dildir. Böylece şu anda uygulanacak programdaki nesneleri simule etmek için uygun bir araçtır. Kullanılacak Java derleyicisinin JDK1.1.5 olması düşünülektedir.
Programlar PC'de Windows 98 işletim sistemi ortamında oluşturulacaktır. Sistemin çalışacağı ortam ise yine PC ve Windows95/98 işletim sistemlerinden oluşacaktır. Web tarayıcısı olarak Internet Explorer 4.0 (veya üstü), Netscape Communicator 4.5 (veya üstü) kulanılacaktır.
Gerekirler Analizi:
Bohr Atom Modeli
Burada atom sınıfı elekton, çekirdek ve yörüngeleri toplu halde temsil eder. Elektron belli bir yörüngede dönerken bu yörüngedeki konumuna bağlı olan bir hıza sahiptir. Merkezden uzaklaştıkça potansiyel enerji artar. Toplam enerji sabit olduğundan dolayı kinetik enerji azalır. Bu da hızın düşmesi demektir. Düzensizlik ise tamamen hızdan bağımsız bir olaydır. Elektronun düzensiz hareket etmesi onun bulunduğu konumla ilgilidir. Dalga ise atomun o andaki durumunu değiştirebilecek bir etkiyi temsil eder. Bu dışarıdan bir etki veya atomun kendini indirgemesi için kullandığı dalga olabilir. Bu dalgalar belli bir enerjiye sahiptir. Dalgaların sahip oldukları bu enerji elektronun geçmek istediği yörüngeye göre değişir. Elektronun hareketi bulunacağı yörünge şeçildikten sonra başlatılır(veya hareket halindeyse durdurulur). Hızı bulunduğu yörüngeye göre değiştirilir. Dalgaboyu bir yörüngeden başka bir yörüngeye geçtiğinde artar veya azalır.
Not: Her üç simulasyon için belirlenen nesneler birbirinden bağımsızdır. Şu anda nesne ilişki diagramı oluşturabilecek sayıda nesne ortamı veya üç simulasyonun birbirine bağlanması, müşteri isteklerinden dolayı mümkün değildir. Daha sonra belirlenecek istekler ışığında yeni nesneler ve nesne ilişki diagramları oluşturulabilir.
Sistem Mimarisi
Gerçekleştirim ve Teslim Raporu
Tasarım
Nesne ve Sınıfların Tasarımı
Ortamı oluşturan bütün sınıf ve nesnelerin hiyerarşik bir şekilde gruplanması, bu sınıf ve nesnelere görevlerin atanması. Görevler atanırken öncelikler oluşturulmalı ve her nesneye uygun görevler atanmalıdır.
22Mayıs-9 Haziran
Arayüz ve İletişim Tasarımı
Kullanıcıların belirlenmesi,kullanıcıların girdi olarak verecekleri komutların hiyerarşik bir şekilde tanımlanması.Grafik arayüz sınıflarının birleştirilmesi.
Nesnelerin ve alt fonksiyonlarının birbiriyle ve sistemle etkileşiminin tanımlanması.
27Mayıs-14.Haziran
Kodlama, Test ve Dokumantasyon
Bu safhada kodlama ve testin paralel yürütülmesinin amacı satır sayısı arttıkça(zaman geçtikçe) hatanın bulunmasının güçleşmesini önlemek ve erken bulunan hataya teslim zamanından önce müdahale etmeyi mümkün kılmaktır. Dolayısıyla burada, modüllerin oluştukça test edilerek programa eklenmesi gerekmektedir. Dokumantasyon ise kodlama sırasında oluşturularak ek bir iş olmaktan çıkarmak amacıyla bütün bunlara paralel olarak yürütülecektir.
9Haziran-10.Temmuz
Teslim Raporu
11.Temmuz-18Temmuz
Gantt Diagramı
Şekil 8
Kaynaklar: