ANALİZ RAPORU
Dayanıklı Tüketim Malları Şirketi Otomasyon Projesi
Yazılım Geliştirme Projesi
Bilgi Teknolojileri Sertifika Programı
IDEA : ODTÜ Sanal Kampüs
23.05.1999
Öz
Bu raporda, detaylı proje tanımı ve isterler analizinin (requirements analysis) verilmesi amaçlanmıştır.
Proje Tanımı
Bu proje; dayanıklı tüketim malları (örnek : beyaz eşya) satış ve servisini yapan bir şirketin otomasyonunu, bir ilişkisel veritabanı uygulaması olarak gerçekleştirecek olan bir projedir.
Proje 5 modülden oluşur :
Modüllerin detaylı açıklamaları İsterler Analizi kısmında yapılmıştır.
Sistem Mimarisi
Genel Durum Mimari Şeması (Architecture Context Diagram) aşağıda verilmiştir :
Satış bölümünden gelen satış verileri ve şirket merkezinden gelen personel, stok, fiyat verileri bilgi-işlem merkezinde veritabanına kaydedilir. Müşteriden gelen bakım-onarım talepleri (arıza bilgileri) de burada değerlendirilir ve veritabanından alınan servis bilgileri vasıtasıyla müşteriye tahmini ücret, tarih, saat bilgileri verilir. Ayrıca veritabanından alınan veriler kullanılarak çeşitli raporlar yazıcıya gönderilir.
İsterler Analizi (Requirements Analysis)
Bu projede Yapısal Analiz (Structured Analysis) yöntemi kullanılacaktır. Bu doğrultuda, sistem programının açılımı olarak 1. seviye Veri Akış Diagramı (Data Flow Diagram ) aşağıda verilmiştir :
Her modülün gereksinim duyduğu veriler ve gerçekleştireceği işlemler şöyle açıklanabilir :
SATIŞ MODÜLÜ : Satış modülünde, stokta bulunan cihazlardan gerçekleştirilen satış işlemleri kaydedilir. Yapılan her satış için; tarih, satışı yapan personel, garanti belgesi no., garanti bitim tarihi, fatura no. bilgileri kaydedilir.
SERVİS MODÜLÜ : Servis modülünde, daha önce satışı yapılmış olan cihazların, müşteriden gelen talep doğrultusunda bakım- onarım işlemleri gerçekleştirilir. Müşteri, daha önce almış olduğu bir cihazla ilgili bir bakım-onarım talebini şirketin servis merkezine (call-center) bildirir. Burada bulunan bir denetleyici; bu talebi, cihazın garanti kapsamında olup olmaması durumuna göre, iki şekilde değerlendirir. Garanti kapsamında olan (garanti bitim süresi dolmamış) cihazlar için ücretsiz bakım-onarım yapılır. Garanti kapsamında olmayan cihazlar için; veritabanından arızayla ilgili yedek parça ücreti, bakım ücreti/saat vs. bilgileri kullanılarak, bir referans numarası ile müşteriye bir tahmin (estimate) verilir. Kabul edilmesi durumunda, bu arızayla ilgili olarak bir personel görevlendirilir, müşteriye servis için tarih ve saat verilir. Ayrıca tamamlanmış servis işlemleri de kaydedilir.
Servis Modülünün açılımı olarak 2.seviye Veri Akış Diagramı aşağıda verilmiştir:
GİRİŞ VE GÜNCELLEME
MODÜLÜ : Bu modülde; cihaz işlemleri (yeni cihazlara ait kod, fiyat, açıklama,
arıza, kullandığı yedek parça bilgilerinin girişi); stok güncelleme (stoğa eklenen
cihaz ve yedek parçaların miktar ve tarih bilgilerinin kaydı); fiyat güncelleme (cihaz
ve yedek parçaların fiyatlarının güncellenmesi) işlemleri gerçekleştirilir.
Giriş - Güncelleme Modülünün açılımı olarak 2.seviye Veri Akış Diagramı
aşağıda verilmiştir :
PERSONEL MODÜLÜ : Bu modülde, personele ait ad-soyad, yaş, cinsiyet, görev (satış/servis elemanı), işe başlama tarihi, işten ayrılma tarihi gibi bilgilerin kaydı gerçekleştirilir.
RAPORLAR : Bu modülde; stok, satış, personel ve servis işlemleriyle ilgili raporların alınmasına olanak sağlanacaktır. Örneğin: cihaz stoğu ve yedek parça stoğunun dökümü, tarih bazında veya cihaz bazında yapılan satışların dökümü, personel bazında yapılan satışların veya gerçekleştirilen servis işlemlerinin dökümü, tarih veya cihaz bazında gerçekleştirilen bakım-onarım işlemlerinin dökümü, bekleyen (henüz gerçekleştirilmemiş) servis kayıtlarının dökümü v.s.
Proje Planı ve Uygulama Takvimi
Gerçekleştirilecek görevler ve sonuç olarak sunulacak belgeler (kilometre taşları) aşağıda sıralanmıştır :
(X) Kilometre Taşı 1 : Analiz Raporunun sunulması (24 Mayıs)
Görev 1 : Personal Oracle ve Developer 2000 aracının öğrenilmesi (24 gün)
Görev 2 : Veri tabanı tasarımı (7 gün)
Görev 3 : Ekran formatları tasarımı (9 gün)
Görev 4 : Rapor formatları tasarımı (9 gün)
Görev 5 : Tasarım Raporunun hazırlanması (5 gün)
(X) Kilometre Taşı 2 : Tasarım Raporunun sunulması (14 Haziran)
Görev 6 : Yazılımın gerçekleştirimi (20 gün)
Görev 7 : Gerçekleştirim Raporunun hazırlanması (3 gün)
(X) Kilometre Taşı 3 : Gerçekleştirim Raporunun sunulması (5 Temmuz)
Görev 8 : Sanal verilerle yazılımın testi ve hataların giderilmesi (8 gün)
Görev 9 : Test Raporunun hazırlanması (3 gün)
Görev 10 : Proje sunumunun hazırlanması (3 gün)
(X) Kilometre Taşı 4 : Test Raporunun Sunulması (16 Temmuz)
(X) Kilometre Taşı 5 : Sunum (16 Temmuz)
Detaylı Gannt Diagramı :
HAFTALAR: |
SÜRE (GÜN) |
1.HAFTA (28/05) |
2.HAFTA (04/06) |
3.HAFTA (11/06) |
4.HAFTA (18/06) |
5.HAFTA (25/06) |
6.HAFTA (02/07) |
7.HAFTA (09/07) |
8.HAFTA (16/07) |
||||||||||
GÖREVLER: |
|||||||||||||||||||
K.M.TAŞI 1 | X |
(24/05) | |||||||||||||||||
GÖREV 1 | 24 |
||||||||||||||||||
GÖREV 2 | 7 |
||||||||||||||||||
GÖREV 3 | 9 |
||||||||||||||||||
GÖREV 4 | 9 |
||||||||||||||||||
GÖREV 5 | 5 |
||||||||||||||||||
K.M.TAŞI 2 | X |
(14/06) | |||||||||||||||||
GÖREV 6 | 20 |
||||||||||||||||||
GÖREV 7 | 3 |
||||||||||||||||||
K.M.TAŞI 3 | X |
(05/07) | |||||||||||||||||
GÖREV 8 | 8 |
||||||||||||||||||
GÖREV 9 | 3 |
||||||||||||||||||
GÖREV 10 | 3 |
||||||||||||||||||
K.M.TAŞI 4 | (16/07) |
X |
|||||||||||||||||
K.M.TAŞI 5 | (16/07) |
X |
Kaynakça
IDEA - Veri Tabanı Yönetim Sistemleri ders notları.
IDEA - Yazılım Mühendisliği ders notları.
Fundamentals of Database Systems, Elmasri/Navathe, 2nd Ed., The Benjamin/Cummings Publishing Company,Inc.
Software Engineering, Ian Sommerville, 5th Ed., Addison-Wesley